Ahad, 7 September 2008

Menyokong Pendirian Dato Ahmad Ismail

Disebabkan niat jahat pihak tertentu setelah memenangi kemenangan di PRU12, dan PRK Permatang Pauh dan baru merasa sedikit kuasa, kini mereka begitu lantang hingga terdapat media tertentu berani memutarbelitkan kebenaran kenyataan seseorang dijadikan isu perkauman.

Tiada sesiapa menyoalkan kewarganegaraan mereka, hak mereka dan perlembagaan pun tidak menafikan mereka hak. Persoalannya, mengapa mereka malu dengan sejarah asal usul sebagai kaum pendatang?

Sejarah itu jelas mereka bukan penduduk asli di sini dan adalah asal usul pendatang. Mereka bukan berasal dari alam budaya sini, malah masih mengekalkan cara hidup, cocoon kelompok sesama, pendidikan dan bahasa dari alam budaya asing. Hakikatnya, pendatang haram Indonesia lebih bersesuaian dengan alam budaya negara ini. Mereka lebih mudah assimilasi dengan budaya negara ini.

Adakah ini pendirian malu atau angkuh?

Penulis hanya teringat kata-kata Lee Kuan Yew dalam Parlimen Malaysia pada tahun 1964 mempersoalkan Melayu sebagai kaum asal dan menyatakan orang asli sahaja yang kaum asal di Malaysia? Mungkin sedap kalau ditanya siapa pula penduduk asal Singapura dan Pulau Pinang? Ornag Cina?

Bunyinya rasis tetapi kebenaran tidak boleh dilakarkan sebagai rasis. Memutarbelit untuk melabel seseorang sebagai rasis untuk rasis. Nyatakan kebenaran kerana dalam kebenaran itu hakikat dan penyelesaian kepada permasaalahan.

Penulis ini menyokong pendirian yang telah ditunjukkan oleh Dato Ahmad Ismail, ketua Bahagian Bukit Bendera Pulau Pinang.

Mengapa perlu Presiden UMNO memaksa meminta maaf sesuatu yang tidak benar? Mengapa Timbalan Presiden bersikap pengecut dan apologis? Syabas Dato, kerana berani mempertahankan maruah Melayu dan UMNO.

Sesiapa yang ingin menyatakan sokongan, boleh hantar pesanan SMS untuk menyatakan sokongan kepada Dato Ahmad Ismail di talipon bimbitnya 012-4231188.

Usopijan ada menulis artikel di MyKMU dan disiarkan berikut:

Hidup Dato' Ahmad Ismail

Friday, September 05 @ 18:23:04 MYT

Akhirnya, ada suara pemimpin, walaupun pemimpin kecil dalam sebuah negeri, berani bersuara tentang sejarah sebenar negara Malaysia.

Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail memperkata apa yang termaktub dalam hati setiap insan Melayu yang tidak mahu bangsanya diperlekehkan.

Terima kasih Tun Dr.Mahahir kerana memperkasakan kata-kata Dato' Ahmad.

Semasa kempen di Permatang Pauh baru-baru ini, rakan saya berada di sana. Dia menelepon mengadu yang peraih undi dan penyokong BN, bukan hanya takut bersuara lantang, tetapi memasang bendera dan sticker BN di kereta pun mereka cuak. Dicuakkan oleh samseng PKR, kata beliau.

Saya menjawab, "Kalau dah sticker pun takut pasang, buat apa pergi Permatang Pauh nak berkempen? Perang psycho pun dah kalah..".

Ini menunjukkan, yang UMNO lebih-lebih lagi BN mempunyai pejuang-pejuang yang takut memperjuangkan agenda mereka. Yang ramai kita lihat di kaca TV ialah pelakun-pelakun besar sebagai pejuang UMNO dan kuncu-kuncu yang berperanan menjadi Pak Pacak yang meramaikan laungan semata.

Ramai pemimpin UMNO yang berkata, UMNO perlu "reinvention". Yang paling terbaru dari saudara Khairy, Naib Ketua Pemuda UMNO. Tetapi, action plan tiada yang nampak.

Ingin saya memberi memberi beberapa action plan yang patut kita lakukan supaya UMNO digeruni kembali :

1) Memperbanyakkan pemimpin akar UMNO yang bersuara seperti Dato' Ahmad Ismail

2) Pemimpin atasan menyahut panggilan pemimpin akar seperti Dato' Ahmad Ismail dengan nada kesedaran bukan menyedut lambaian Malaysian Malaysia

3) En Khairi Jamaluddin berundur diri atau keluar dari UMNO

4) Pemimpin UMNO, bila bercakap pasal UMNO, pasal orang UMNO, pasal orang Melayu, jangan risau gertakan orang lain.

5) Pemimpin UMNO membawa keris ke mana-mana majlis rasmi UMNO. Sudahlah keris dijadikan simbol oleh penerbangan singapura SIA (KRIS), bendera UMNO yang ada keris pun kita tak mahu hormat.

6) Yang paling cantik, semasa Perhimpunan Agung UMNO Disember ini, semua perwakilan lelaki memakai baju melayu dan berkeris.

7) Kita jadikan keris sebagai selendang atau colours kita. Keris ini akan mengingatkan kita bahawa perjuangan kita untuk orang melayu masih jauh dari selesai
Kalau kita mahu "reinvent" UMNO, memperkasakan semula UMNO, simbol perjuangan Melayu telah lama terpampang di Bendera UMNO, pakailah keris wahai pemimpin UMNO.

Tiada ulasan: