Isnin, 15 September 2008

Segera Menuduh dan Mengulang Tuduhan 'Rasis' Cara Berhujah 'Rasis'

Tembak dahulu tuduhan rasis, sebelum didedah diri sendiri yang rasis

Suatu perkara yang sering berlaku hampir setiap kali ada seorang Melayu menyuarakan pendapat mengenai hak dan warisan mereka di negara nenek moyang mereka, mereka cepat dipanggil 'rasis' tanpa menumpukan komentar atau kritik terhadap isi kandung. Ini seolah-olah cara mematahkan hujah orang Melayu itu dengan memberi label negatif sehingga kadangkala orang Melayu itu menjadi 'malu' untuk mengeluarkan pendapat yang sama.

Cara lain yang selalu digunakan adalah enggan memperakui, mengelakkan dan/atau cuba menahan seseorang membentangkan rasional sejarah. Perkara ini dilihat berlaku dalam rancangan Forum Astro Awani baru-baru ini antara YB Jeff Ooi dan YB Dato' Ibrahim Ali. Sejarah mahu diketepikan sebagai perkara lama yang sudah ketinggalan yang tidak perlu diulang atau ertikata sebenar mahu dilabel kolot dan hujah lama.

Sekira ini tidak berjaya, fakta sejarah yang direka-reka dan salah digunakan sebagai tipu helah untuk menafikan sesuatu fakta yang sudah diterima pakai atau tidak logik untuk dinafikan. Contoh yang ketara adalah menafikan orang Melayu sebagai penduduk asal dan menyatakan orang Melayu berasal dari wilayah yang hari ini dipanggil 'Indonesia'. Maka diketengahkan hujah orang Asli orang asal dan bukan orang Melayu, dan bukan orang Melayu, orang Asli dan kaum-kaum pribumi lain adalah juga penduduk asal. Kadang-kadang digunakan teori ilmiah yang bukan kebenaran muktamad, masih lemah dan boleh berubah-ubah.

Cara berbahas ini selalu berlaku dan berulang-ulang berdekad-dekad, jika belum hampir seabad, yang bukan ikhlas tetapi hanya berniat mahu menafikan 'dengan apa cara.' Memanggil orang Melayu rasis, menafikan hujah mereka dengan cara yang jahat dan mengembar gembur perkara yang kecil ini yang menegangkan hubungan antara kaum dalam negara ini.

Berikut adalah artikel oleh Dr Hasan Ahmad* di Utusan Malaysia 3 Sept. 2008:



Melayu bukan bangsa rasis

KALAU ada orang di Malaysia yang menuduh orang Melayu sebagai bangsa rasis, saya kira ini tuduhan melulu dan sama sekali tidak benar.

Kalau ada dua tiga orang politik Melayu, baik dari UMNO mahu pun mana-mana pihak yang lain dicabar oleh orang bukan Melayu kerana membuat kenyataan yang dianggap bersifat 'rasis', maka orang itulah yang salah, bukan bangsa Melayu. Mereka tidak mewakili watak Melayu yang benar.

Saya bersetuju dan menyokong pandangan Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah bahawa orang Melayu tidak pernah rasis ketika beliau berucap merasmikan Forum Sambutan Merdeka - Pelaksanaan Undang- Undang Fasal 152 dan 153 anjuran Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) di Kota Bharu, Kelantan, Sabtu lalu.

Sifat 'rasis' atau 'rasisme' tidak sama dengan perasaan perkauman. Setiap bangsa mempunyai perasaan 'bangga bangsa' atau 'megah bangsa'. Perasaan ini wujud kerana adanya kesedaran bahawa anggota bangsa itu mempunyai ciri-ciri budaya dan sejarah yang sama, misalnya bahasa yang sama, asal usul sejarah dan budaya nenek moyang yang sama, dan mungkin juga agama yang sama.

Mereka akan berasa marah sekiranya orang luar ('orang asing') menghina bangsa mereka dan mereka akan bertindak balas jikalau bangsa asing menyerang mereka atau cuba menghina atau memusnahkan bahasa, agama dan budaya yang telah dimiliki bersama sejak turun-temurun, sejak nenek moyang mereka.

Tetapi sifat rasis bukan begitu. Sifat rasis atau rasisme wujud dalam minda dan sanubari sesuatu bangsa kerana mempercayai bahawa mereka adalah bangsa yang terpilih, bangsa yang 'murni', yang tidak sama dengan bangsa lain.

Kaum Yahudi, misalnya, terkenal sebagai kaum rasis. Mereka percaya bahawa mereka adalah 'kaum terpilih', yakni dipilih oleh Tuhan sebagai bangsa yang melebihi semua bangsa atau kaum lain. Mereka sering membenci kaum bukan Yahudi. Agama mereka adalah agama 'eksklusif'; orang lain sering tidak diterima menganut agama mereka.

Mereka tidak pernah atau jarang-jarang rela menyerapkan atau menyesuaikan diri dengan komuniti kaum lain yang lebih besar. Mereka hidup dalam komuniti yang terpisah daripada masyarakat lebih besar. Kerana inilah, di mana pun mereka berada, mereka sering dicurigai oleh kaum lain.

Di Eropah, kaum Yahudilah yang sering dimusuhi atau dibenci oleh orang Eropah. Contoh yang paling ketara ialah, tindakan Nazi Hitler melancarkan tindakan pemusnahan etnik terhadap kaum Yahudi.

Di Rusia juga pernah berlaku tindakan pogrom, istilah bahasa Rusia yang bermakna 'pemusnahan' atau 'rusuhan', khususnya yang dilakukan terhadap kaum minoriti. Mangsa yang selalu menjadi sasaran tindakan ini ialah kaum Yahudi, terutama di akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20.

Di Poland juga pogrom antikaum Yahudi ini pernah berlaku. Pogrom paling terkenal ialah pogrom yang dilancarkan oleh Hitler terhadap kaum Yahudi, seperti yang tersebut tadi.

Di dunia Barat, yang sering dianggap sebagai 'dunia yang maju', perasaan rasisme, iaitu perasaan membenci kaum lain, sentiasa wujud sampai ke hari ini. Di sana ada kumpulan rasis seperti kumpulan 'Swastika' di Jerman yang berikrar dengan sumpah 'Hai Hitler' apabila anggotanya hendak menyerang kaum asing, pendatang haram, orang Islam, orang Yahudi dan sebagainya.

Di Britain ada kumpulan rasis seperti 'Skinheads' yang membenci kaum 'kulit hitam', kaum pendatang, terutama dari India dan Pakistan. Di Amerika Syarikat (AS) ada kumpulan rasis seperti 'Klu Klux Klan' yang membenci kaum kulit hitam dan kaum pendatang dari Asia dan Afrika.

Di Australia pernah ada 'dasar kulit putih' atau white policy yang anti-kaum Asia (Cina, Vietnam, India, Pakistan, Arab dan lain-lain lagi). Di AS perasaan anti kaum kulit hitam masih wujud dalam minda dan sanubari orang Amerika kulit putih hingga hari ini.

Tetapi sepanjang sejarah bangsa Melayu di Tanah Melayu atau di rantau Melayu ini, sejak dari zaman Melaka diserang oleh bangsa Portugis dan sejak mencurah-curahnya masuk pendatang dari Cina dan India dan juga dari kawasan lain di Asia, tidak pernah berlaku apa-apa serangan secara teratur, secara berkumpulan, terhadap kaum-kaum bukan Melayu itu. Tidak pernah wujud kumpulan rasis atau nasionalis ultra Melayu yang membenci kaum bukan Melayu.

Tidak ada pogrom, tidak ada 'swastika', tidak ada 'skinheads' dan tidak ada 'klu klux klan' di Tanah Melayu. Kalau pun pernah berlaku peristiwa 'pergaduhan kaum' antara orang Melayu dengan kaum lain, terus terang saya katakan (ini kebenaran, bukan ciptaan saya) bahawa yang memulakannya bukan orang Melayu tetapi ialah kaum pendatang atau kaum bukan Melayu.

Contoh yang terkenal ialah peristiwa gerombolan Bintang Tiga yang mengganas terhadap orang Melayu dalam percubaan mereka untuk merampas kuasa Tanah Melayu setelah askar-askar Jepun kalah dan sebelum British sempat kembali ke Tanah Melayu untuk meneruskan pemerintahannya.

Apabila askar-askar Bintang Tiga itu bermaharajalela melakukan keganasannya terhadap orang Melayu, misalnya di Johor, barulah orang Melayu bertindak balas menentang keganasan itu. Maka berlakulah apa yang dikatakan 'pergaduhan kaum'.

Tolerans

Orang Melayu dikatakan terkenal sebagai bangsa yang bersopan santun, bangsa yang sangat tolerans terhadap kaum lain, bangsa yang sangat suka bertolak ansur, sehingga diam tidak diam banyak hak mereka di negara ini jatuh ke tangan orang lain.

Hari ini politik perkaumanlah yang banyak merosakkan budaya dan kelakuan bangsa kita. Apabila orang Melayu bersuara untuk mempertahankan hak dan warisan mereka di negara ini mereka dianggap 'rasis' atau 'perkauman'.

Segala dasar kebangsaan yang digubal selepas merdeka, misalnya Dasar Pelajaran Kebangsaan, Dasar Ekonomi Baru, dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan, semuanya sering dikritik sebagai dasar pro- Melayu dan antikaum lain. Padahal faedah semua dasar ini tidaklah dibolot oleh orang Melayu sahaja tetapi sebahagian besarnya pergi kepada orang bukan Melayu juga.

Hari ini kaum yang tidak habis-habis membahaskan tentang masalah mereka ialah orang Melayu. Mereka berkata, bahasa Melayu makin tidak penting lagi di negara ini, ekonomi orang Melayu makin tidak setara dengan kemajuan ekonomi kaum lain, kemiskinan di kalangan orang Melayu makin merebak.

Kalau hanya satu kaum sahaja yang memonopoli ekonomi negara atau maju dalam bidang pendidikan, meminggirkan kaum lain, maka itu bererti pembangunan negara tidak adil kepada kaum yang terpinggir itu, tidak kira apakah kaumnya. Maka kerajaan wajib memastikan bahawa jurang itu tidak berterusan sehingga akhirnya boleh menjadi punca berlakunya pergaduhan kaum atau menimbulkan pelbagai masalah dan krisis sosial yang rumit. Itulah tujuan dasar-dasar kebangsaan yang digubal selepas merdeka itu.

Tujuannya bukan untuk menguntungkan mana-mana kaum dan merugikan mana-mana kaum lain. Inilah matlamat yang patut difahami oleh semua rakyat. Semangat tolak ansur, toleransi, faham memahami antara kaum mesti diamalkan oleh semua kaum, tidak hanya satu-satu kaum sahaja.

Kalau ada orang Melayu atau orang Cina atau India di Malaysia yang mengeluarkan kata-kata yang boleh menimbulkan kemarahan satu kaum kerana menghina kaum itu, jangan kita jadikan itu sebagai isu besar sehingga boleh merebak menjadi api yang boleh membakar perasaan lebih banyak rakyat yang selama ini sangat memahami dan toleran terhadap keadaan, masalah dan keperluan kaum masing-masing.

Kesimpulannya, di Malaysia, sejak merdeka, tidak ada dasar negara yang dengan mudah sahaja boleh kita tuduh sebagai dasar rasis. Nah, kalau masih ada orang atau pihak atau kaum tertentu yang tidak berhenti-henti menuduh, berdasarkan sentimen perkauman, bahawa dasar-dasar itu rasis, perkauman, pro-Melayu dan anti bukan Melayu, ini boleh menimbulkan sentimen perkauman yang lebih merebak lagi, daripada seorang atau dua orang sahaja yang mengeluarkan kata- kata yang dianggap oleh orang daripada kaum lain sebagai 'rasis'.

Orang Melayu dan orang bukan Melayu yang tidak rasis akhirnya akan terpengaruh dengan debat atau tuduhan itu lalu mereka akan terdorong untuk menyebelahi pihak yang dituduh dan pihak yang menuduh. Itulah, jangan jadikan isu yang kecil itu iaitu isu yang bersifat peribadi orang berkenaan, sebagai isu negara, isu seluruh rakyat. Carilah cara yang sebaik- baiknya untuk memadamkan api yang kecil itu supaya ia tidak merebak membakar seluruh perasaan rakyat.

* Dato' Dr Hasan Ahmad adalah seorang penggiat budayawan, aktivis Melayu, Presiden Karyawan Malaysia dan bekas Pengarah Dewan Bahsa Pusataka.

1 ulasan:

Edward Huang berkata...

I hate the way you generalize. I can't believe you called the Americans and the English racist when they were the ones who beat the Nazis and communism and stand today as the pillars of democracy. Just because a group of disillusioned mobsters formed the Ku Klux Klan and the Skinheads, you brand the entire nations racist. You truly need to stop seeing people as walking flags of color.

And you called America racist when a black man is just one step away from presidency, whereas here in Malaysia I've got no hope for premiership anywhere in sight?

Similarly, I hate how most Chinese generalize Malays as racist and how Malays like you generalize the other races as racist.

You try to justify yourself by 'categorizing' racial sentiments. Why, I nodded in agreement when you said that being proud of one's own race is not the same as being racist. But when you went on to label other races and not your own race as racist (as if all the other races are dirty as mud and your race is completely pure), that pride turned into prejudice.

Stop comparing one race to another just to demonstrate that this one's more 'right' than that one. You're better off comparing people in this aspect.

I often hear the same argument that the Malays are not racist because they have a tradition of courtesy and respect. Well, here's my turn to play the same card. Surprise, surprise... the Chinese too have a very strong tradition in courtesy and respect. Try reading some Chinese philosophies. Oh, and here's also my turn to practice some 'perkauman' and be overly proud of my race: those Chinese philosophy books are really worth reading. They're as good as the Western ones! The Chinese were ahead of the world in science and the arts for two millenia. And now they're rising again. Oh and notice the 'they', since I'm not part of their rise, but I'm here in this country. Not that I want to be a part of China now, what with their communist policies and all. But oh crap, didn't we arrest a few people recently for no democratic reason? Maybe we are becoming more like China. Oh well, they're the great nation in many ways and we're the weak one (ini kebenaraan, bukan ciptaan saya), so it's obvious we should be learning from them. No, don't call me racist. I'm just being exceedingly proud of my own race that I simply had to compare it to yours!

Oh, and did I mention that the Indian philosophies totally rock the world too? Try wikipedia-ing Indian philosophy or Chinese philosophy. And then try finding for Malay philosophy.

(And please do recognize the irony, in case you haven't.)

Malaysia might not have a Ku Klux Klan or a pogrom or a violent ethnic cleansing episode, but racism is well alive here in many organizations. Yes, even Malay ones. To deny that is to close an eye. The racism may not be of the brutal violence type, but it still undermines the rights of other races. And that's serious enough. You keep pointing out details like Bintang Tiga to prove just how violent the non-Malays were. No doubt those were dangerous times. But I can't believe you don't call racist policies equally dangerous since all they do is fan racial sentiments, shatter any hope for future generations to learn the meaning of equality, and rob people of their birthrights.

You advocate affirmative action for the Malays. It's true that the Malays have been badly trampled, but instead of affirmative action for a race, why not make it an affirmative action for the poor, regardless of race. You seem to think that all non-Malays are born into prosperity; you do not realize that there are many who suffer worse fates than most of the poor Malays. And you advocate denying them the help they deserve just because they don't share your genes?

I haven't been able to read your entire blog, but of the pieces I read you seem to be only supporting the things Malay people say and not the things the other Malaysian races say. If you think that's just a matter of 'perkauman' and not racism, think again.