Jumaat, 21 November 2008

Bukan Pribumi Memutarbelit Ucapan Raja Nazrin


Pihak tertentu dikalangan kaum bukan Pribumi, parti-parti politik, kumpulan-kumpulan masyarakat-masyarakat madani (civil society), dan personaliti-personaliti sering menggunakan cara memutarbelit dan membohong fakta-fakta, terutama fakta sejarah untuk menjuangkan agenda sempit masing-masing yang berteras kepada ideologi asing atau kepentingan kaum sempit, dan tidak sesuai dengan sosio-politik negara yang berteraskan Melayu.

Mereka sering mengguna personaliti tertentu dari kalangan orang Melayu untuk menyuarakan suatu pandangan yang ikhlas, imbang dan objektif tetapi pandangan itu dimanipulasi seolah-olah menyokong pendirian kepentingan sempit dan rasis mereka. Antara cara yang lazim diguna adalah menggunakan fakta-fakta terpilih yang mereka setuju dan digembar gemburkan untuk menguatakan pendirian mereka. Fakta sebaliknya yang adil, imbang dan bernas dikaburkan dari pengetahuan ramai dan sebolehnya hilang begitu sahaja.

Ucapan

Begitulah yang berlaku kepada titah ucapan YM Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah pada hari Rabu November 19hb (ucapan penuh boleh diperolehi di sini). Ucapan berpendekatan akademia mempunyai ciri-ciri; tajuk, pengenalan/tujuan, isu/permasaalahan, fakta, analisa dan akhirnya, kesimpulan atau syor.

Titah ucaptama Raja Nazrin jelas bertujuan untuk menjadi pencorak kepada perbincangan seterusnya dalam forum yang membincangkan mengenai subjek diaspora migrasi dari perspektif kepelbagaian dan multi-budaya. Raja Nazrin mengambil sikap meraikan kepelbagaian pendapat dan fikiran dalam proses pembangunan ilmu pengetahuan.

Ucaptamanya berkisar kepada impak ekonomi kepada negeri penghantar dan penerima migrasi, dan membincangkan tiga perspektif mengenai diapora di negara penerima - diaspora hanya seiring dengan negara masyarakat plural, integrasi sebagai membina masyarakat yang adil dan saksama, dan proses integrasi yang memakan masa.

Seterusnya Raja Nazrin mempersoalkan gagasan multibudaya (multiculturalism) memberi kebebasan individu tetapi mengetepikan pentingnya membangunkan masyarakat yang mempunyai nilai dan kepentingan yang seiring. Baginda menekankan bahawa kaum-kaum imigren tidak boleh terbiar hanyut diluar arus masyarakat tanpa integrasi. Ungakapan ini begitu jelas sekali dan dipetik berikut:

The notion that the burden of responsibility rests solely with receiving countries is perhaps misplaced. On the part of immigrant communities, the spirit of respecting and accepting local traditions, local history and system of government is equally important. .
Maksudnya, tanggungjawab membina satu negara-bangsa yang padu tidak harus diletakkan kepada kerajaan (state) tetapi masyarakat imigren perlu menghayati semangat “di mana bumi di pijak – di situ langit di junjung.” Menambah lagi, baginda menyarankan gagasan multiculturalism gagal untuk membina masyarakat dan ketamadunan.

Raja Nazrin menyindir pihak-pihak yang tidak henti menimbulkan isu-isu kaum, budaya, dan ugama akan menyebabkan masyarakat menjadi berpuak-puak dari bekerjasama sesama kita. Baginda mengesyorkan masyarakat kembali kepada ajaran ugama yang sebenar, dan menolak pemikiran radikal dan ekstremis. [Harap komentar dr. joe white memahami penerangan ucapan tersebut]

Putarbelit

Malangnya, titah ucapan Baginda telah diputarbelit oleh pelbagai pihak-pihak dengan memilih-milih bahagian ucapan yang ingin dihebahkan dan mengelak dari menyentuh kesimpulan ucapannya.

Malaysia Insider merupakan pelopor utama memanipulasi cara sedemikian. Mereka mengetengahkan seolah-olah Raja Nazrin suara gagasan multiculturalism. Debra Chong memetik ungkapan, "Multicultural societies are fast becoming the rule rather than the exception." Tetapi, dia tidak menyebut Raja Nazrin menyatakan "Contrary to the rhetoric, however, it is not becoming a source of strength."

Penulis tersebut hanya menitik beratkan extremisma ugama tetapi tidak menjelaskan maksud perkataan "tribalism". Malah, Debra dengan biadap telah menyelit perkatan-perkataan "all belong", "essential", "truly pluralistic soceity", dan "a more heterogeneous and prosperous state" ke mulut Raja Nazrin dengan tujuan untuk melarikan ulasannya dari intipati ucaptama tersebut.

Multiculturalism, yang bukan diterima sebagai ideologi negara berteras Melayu dan ketuanan Raja-raja Melayu, dianggap sebagai satu gagasan yang perlu diterima dalam tulisan kritis berjodol Malay rights lobby group rejects multiculturalism jurublog Jonathan Ong.

Penulis mencalarkan polisi selama ini yang berasaskan integrasi yang berasaskan teras Melayu tetapi memberi hak kepelbagaian individu sebagai usaha untuk "reduced into a single, monotonous culture". Dia memutarbelit fakta dengan menyatakan dalam kesimpulannya seolah-olah polisi negara adalah "diversity is our identity".

Jelas sekali, penulis ini engkar dengan pesanan baginda supaya kaum imigren hormat dan terima cara-cara kaum teras dengan tidak mempersoal hak dan menghina kaum Pribumi.

Dalam kritikannya mempersoalkan pendirian Presiden Perkasa, Dato Ibrahim Ali , beliau memutarbelit seolah-olah Ibrahim engkar dengan pandangan Raja Nazrin. Ini jauh dari kebenaran kerana Ibrahim Ali ada bersama dihadapan berarak dan diterima mengadap DYMM Sultan Perak di Kuala Kangsar baru-baru ini.

Anak muda ini cuba menggunakan Obama sebagai memberi justifikasi kepada hujahnya. Apa jua hujah yang ingin diputarbelit, realitinya perlu diterima. Pemimpin kaum bukan Melayu yang tidak boleh berbahasa, berbudaya, berugama rakyat asal tidak akan mendapat keyakinan pengundi kaum majoriti. Ini juga pendirian Lee Hsien Loong di Singapura. Obama diterima kerana dia "one of them" bukan asing kepada masyarakat Amerika.

Integrasi kemana?

Lee Wee Kiat, jurucakap dan ahli Jawatankuasa Utama MCA menyokong saranan Raja Nazrin supaya dititikberatkan Integrasi dari Assimilasi. Ini tidak ada isu kerana inilah cara yang dipersetujukan oleh pemimpin-pemimpin dahulu dan cara sejarah. Disini jugalah asas sosio-politik negara.

Persoalannya, setelah 50 tahun Merdeka, mengapa tidak ada kemajuan dalam proses integrasi? Mengapa keadaan majoriti kaum Cina khususnya masih lagi sebagaimana yang diterangkan dari petikan tulisan Ridhuan Tee baru-baru ini, seperti berikut:

Kumpulan pertama orang Cina, mewakili 85-90 peratus, berlatar belakangkan perkauman Cina, berpegang kepada tiga rukun, menyertai pertubuhan-pertubuhan Cina, bersekolah Cina dan membaca/mendengar/menonton media Cina. Rata-rata berpendapat bahawa hanya sekolah Cina sahaja yang dapat mengekalkan kecinaan mereka.
Siapa yang berdegil?

Pastinya bukan kaum pribumi. Tanggungjawab untuk integrasi bukan terletak pada kaum Pribumi tetapi kaum Imigren yang sepatutnya menghormati dan menghayati budaya tempatan. Dalam menghormati budaya kaum tempatan, budaya mereka hanya diguna untuk sesama mereka dan bukan dimajlis rasmi dan yang melibatkan kaum pribumi.

Mengapa mereka masih berdegil dan tidak henti-henti mencari helah dan mereka alasan?

Lebih teruk dari itu, gagasan multiculturalism sebenarnya, bukan lagi helah tetapi, penentangan terhadap sosio-politiko-budaya berteras Melayu untuk negara yang asal usul Tanah dan Nusantara Melayu. Padahal ini adalah semangat Perlembagaan dan persetujuan Kemerdekaan.

Budaya setempat menetapkan - masuk kandang lembu menguak, masuk kanding kambing mengembek.

16 ulasan:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

aku aberamly.wordpress.com dan ramlyotai.blogspot.com ada ulas panjang obama ni. obama kulit hitam...cina ni kulit putih... mana ada cina amerika diterima jadi presiden us... kerana mereka racist.

obama tu maknya orang putih dan dia tak perjuangkan negro saja tapi semua rakyat. di malaysia ni cina hanya nak hidup sendiri. lihatlah dewan perniagaan depa yang langsung tak mau nak turunkan harga barang... mereka sebagai pemborong dan pengedar semua barang di malaysia. org melayu ni pakar PHD saja.

Unknown berkata...

jika masih ada orang saperti anwar dan zaid, maka melayu akan terus berpecah belah

kekuatan majoriti akan hilang (divide and control)

ketika inilah perjuangan malaysian malaysia ala singapura akan berleluasa

mereka sudah memiliki kuasa ekonomi, dan ini akan digunakan sepenuhnya untuk merebut kuasa politik pula

nasihat,bimbingan dan ongkos mungkin juga diterima dari sumber asing

bersatu teguh bercerai runtuh - jangan sampai nasi menjadi bubur seperti jiran diselatan

daedalus berkata...

Pesanan,
Before you assume that bukan pri-bumis have manipulated Raja Nazrin's speech, please get your facts right first. What has the image of a chinese citizen, shouting while waving a China flag got to do with bukan pribumis here?

You are indeed clueless as you are racist.

jonathan ong berkata...

Quote: Penulis mencalarkan polisi selama ini yang berasaskan integrasi yang berasaskan teras Melayu tetapi memberi hak kepelbagaian individu sebagai usaha untuk "reduced into a single, monotonous culture". Dia memutarbelit dengan menyatakan dalam kesimpulannya seolah-olah polisi negara adalan "diversity is our identity".

I believe you have misquoted me. Contrary to what you have written, I do not want Malaysia to be "reduced into a single, monotonous culture". Or have I misread yours?

Pesanan Keramat berkata...

Daedalus yang mengaku bangsa malaysia tetapi suka berbahasa penjajah,

Saya tak buat andaian, saya telah buktikan!

Apa kaitan utama gambar terebut dengan unjuran saya bahasa kaum pribumi telah memutarbelit ucapan raja nazrin?

Jawapnnya tak ada!

Saya tidak jumpa gambar yang sesuai untuk mencerminkan sikap putarbelit kaum pribumi yang berpilih dan tidak komprehensif dalam perbincangan.

Gambar yang saya guna untuk menunjukkan sikap seperti segolongan pendatang yang suka sentaisa menentang.

Yang saya hairan, kenapa malu pula gambar bendera cina komunis diletak disitu.

Padahal kaum cina sekarang mendewa2kan pengganas chin peng? Mereka memanggilnya sebagai pejuang kemerdekaan! Ptooi!

Seperti biasa, kaum bukan pribumi cepat dengan tuduhan rasis terhadap mereka yg berbeza pendapat dengan mereka.

Setuju ke tidak titah Raja Nazrin bahawa 'dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung'. Kalau tak faham dan engkar, maknanya awak pendatang!

Chin Peng ini tak sedar diri. Orang yang cepat memanggil orang lain rasis adalah sebenarnya rasis yang penakut menghadapi kenyataan dirinya rasis. Maka mereka terpaksa cepat juga rasis!!!

Jonathan Ong

Saya tidak salah sebut. Awak saja tak faham bahasa kebangsaan!

Perkara ini tidak perlu dibincang lagi. Pendapat awak tak relevan langsung.

Sudah ditentukan teras negara ini adalah Melayu.

Walaupun blog ini mengambil kata-kata bahasa Inggeris, bahasa blog ini adalah bahasa kebangsaan. Jika mahu berbincang, guna bahasa kebangsaan. Kalau tidak, jangan bincang mengenai Malaysia.

Lain kali kalau mahu bincang sini, guna bahasa kebangsaan, bahasa Melayu!!!

Unknown berkata...

Salam semua...

Puak-puak bukan Bumiputera yang melaung-laungkan "keterbukaan" ini adalah manusia-manusia yang paling HIPOKRIT di muka bumi.

Mereka melaung-laungkan keterbukaan sedangkan mereka sendiri amat tertutup. Mereka hanya terbuka kepada ide-ide yang menguntungkan mereka sahaja sekalipun (dengan izin) "at the expense of" orang lain.

Kalau benar kononnya mereka ini berfikiran TERBUKA bagai dikata, mengapa susah sangat hendak menerima kedudukan bangsa Melayu/Bumiputera, bahasa Melayu, agama Islam, kedaulatan Raja-Raja Melayu, serta banyak lagi perkara termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, yang sedang galak mereka persoalkan kini?

Pada hemat saya, keterbukaan itu tidak sepatutnya digunakan secara (dengan izin) "one-sided" seperti yang mereka amalkan sekarang. Keterbukaan dalam ertikata sebenarnya bukan sekadar bebas mempertikai dan mempersoal itu dan ini, bahkan juga perlu ada kesediaan menerima, mengiktiraf dan memperakui hakikat-hakikat yang telah lama termaktub dan dipersetujui bersama. Barulah adil!

Tanpa Nama berkata...

kalo negare nih mcm awk (Daedalus)kate.
negare nih negare melayu?
apsal lak kaum2 melayu kt nih xmemperjuangkn hak mereke dr segi ekonomi and memutar belit citer kater kaum2 cine yg pegang.?
pd pndpt sy, kaum cine nih memperjuangkn ape yg menguntungkn.
bro, kalo ko wat bisnes, xkn ko xnk untung.
mslh die sikit atau byk jek.
da kate bisnes. btol?
padahal kaum2 melayu?
stakat arapkn org suap. pastu nk name?
tuh sy rs xpatot.
sedar diri sket. :)

pendapat saye.
arap2 kt bley kongsi dan bertukar pendapat.
arap2 xsaketkn ati saper.

Tanpa Nama berkata...

oi lu org melayu yang konservatif terutamanya, we're living in 21st century, if u still wanna pertahankan ur so-called 'ketuanan melayu', u can build ur own time machine n go back to ur parameswara era la...paloi

malaysia is for malaysians, not for melayu busuk yang konservatif like u guys.

PLEASE la, learn to BERUSAHA instead of complaining kaum lain MERAMPAS kuasa ekonomi kamu, learn from what mahathir has told u guys la

JANGAN LUPA, kekuatan ekonomi tanahair-mu adalah hasil titik peluh SEMUA kaum, BUKAN LU MELAYU saje, so PLEASE, get ur ketuanan melayu status out of ur mind la!

LU INGAT masih ade pelabur yg mau datang msia jikalau bukan org Cina yg pakar dlm kategori ekonomi ke?! BODOH, melayu yg comment di sini semuanya BODOH

Tanpa Nama berkata...

Salaam tuan empunya blog,

Tahniah kerana menjadi empunya blog, yang saya anggap penjurit melayu yang mempertahankan alif, ba dan ta'.

Kita juga dapat melihat dengan jelas tindak tanduk mereka yang memberikan pandangan. Lafaz kalimah menzahirkan makna, makna kalimah menrujuk kepada maqsud, maqsud asalnya dari irodah. Irodah hasil dari tarbiyah.

Dimana tarbiyah mereka? Siapa yang mentarbiyah? Kemana hadaf mereka? Apakah mereka sedari asbab dan akibah?

Kita menghalusi irodah dan jelas pada pandangan hati akan jalan yang ditempuhi mereka itu. Modul mata satu yg mereka semat di hati. Pabila di Internet, mereka tiada sikap jaga, lantas penzahiran diri itu berlaku adanya.

Dan ancaman itu benar, apa pula sikap kita dan makar? Mangka, serulah pejuang-pejuang sekalian, perjuangan ini hakikat adanya, alif itu mendahului ia, ba itu benteng kepadanya, ta itu tempat hakikatnya.

Salam perjuangan hakikat..

Unknown berkata...

@kwws_ninja

Kalau kamu ingin sangat mempertahankan identii chauvinist kamu, kamu tak perlu bina time machine, book flight balik China mainland sajalah. Kamu nak sangat tengok apa itu kesarataan bukan? Nah pergi duduk di bawah pemerintahan komunis sana. Bukan di Shanghai atau Shenzen, pergi pedalaman sikit macam Anhui atau Henan (kamu tahu ke itu di mana?).

Yes, Malaysia untuk rakyat Malaysia yang sebenar-benar rakyat Malaysia, BUKAN untuk chauvinist busuk macam kamu kwws_ninja.

Hasil titik-peluh semua kaum konon? Yang banyak tipu lari cukai, ambil pekerja asing unskilled, tanpa izin pulak tu, itu semua siapa yang buat kalau bukan majikan-majikan dari kalangan kamu? Kalau bukan orang Melayu yang menjadi 60% pasaran pelanggan di supermarkets dan hypermarkets kamu, kamu ingat ekonomi Malaysia boleh bergerak ke, BODOH?!

Pelabur? The last 600+ years sebelum nenek moyang engkau datang mencapap di Tanah Melayu ini pun sudah ada pedagang asing datang berdagang. Sehingga datang penjajah Barat merampas semuanya dari nenek-moyang kami dan memberikan bermacam keistimewaan kepada Cina nenek-moyang kamu!

Bacalah sejarah! Kamu tu yang BODOH !!!

Tanpa Nama berkata...

kwws_ninja

Cina binatang ... kau ingat sementang kau kaya kau saja yg bina ekonomi.

Kau naik dalam ekonomi kerana kau bersekongkol dgn penjajah dan kau tadah j__bor kau pada mereka. British menutup dan membunuh pelabuhan melayu seperti jugra, selangor utk naikkan kuala lumpur utk mengkayakan diri mereka dan gangster cina bernama yap ah loy.

Kau naik dgn mengeksplotasikan rakyat tempatan dgn gaji murah dan discriminasi utk mengenepi dan menafikan peluang serta sbotaj usaha anak tempatan dgn menmggunakan bahasa cina sebagai alsan.

Kau naik ekonomi melalui pembohongan, rasuah, dan kerja haram seperti perniagaan pelacur, gro, dadah, gangsterism, tipu dan kidnapo, dll. CIna adalah terlibat byk dapam kongsi gelap.

Kau naikkan ekonomi utk kepentingan diri dan kau jgn berpura2 sayang dan majukan negara. Pembohong besar. Cina hanya pentingkan diri sendiri!!!!!!!

Apa kau nak jawab ... cina sial!!!

BaitiBadarudin berkata...

Rakyat patut meminta penjelaasan daripada istana perak tentang isu ini

Tanpa Nama berkata...

Tun Dr Mahathir kata, kalau bukan melayu pertikaikan hak melayu, melayu mesti tentang balik. Pertikaikan balik hak yang kita berikan pada mereka. Lucutkan semula kerayatan yang kita berikan dulu. Baru ADIL!! Jangan berkompromi dengan mereka!

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Pesanan Keramat berkata...

Komentar tak bernama 2008 November 27 00:07

Saya tidak siarkan komentar awak yg dalam berbahasa Inggeris. Itu polisi baru saya.

Kedua saya tak benarkan komen carut mencarut dan tuduhan rasis.

Kalau anda mahu buat komen mengenai UMNO. Lakukan ditempat lain. Di sini bukan untuk bincang isu kepartian.

Mana langkah PAS yg baik untuk orang Melayu dan adil untuk yang lain saya sokong.

Anak Malaysia berkata...

Saudara Malaysia sekalian,

Blog ini menjadi tempat pertengkaran yang melaungkan "semangat perkauman". Yang sepatutnya tidak patut berlaku. Sebenarnya, setiap rakyat yang diberi hak kewarganegaraan di Malaysia, wajar menerima hak yang sama. Biar hak istimewa kaum bumi diterima. Tapi, janganlah anda mempersoalkan hak yang diminta oleh kaum lain. Orang-orang yang mempunyai masa untuk kutuk, maki orang lain sebenarnya tidak meluangkan masa untuk berfikir untuk kemajuan diri sendiri. Fokus untuk berjaya dalam hidup. Hentikan pertengkaran yang tak wajar ini. Kalau Bahasa Malaysia bahasa kebangsaan, Bahasa Inggeris pula bahasa sedunia. Jangan Persoalkan hak orang lain untuk menggunakan bahasa yang mereka suka. Kaum Melayu tidak akan hancur, jika anda berhenti menghancurkannya. Sebab, setiap kata anda memberi imej yang negatif terhadap kaum anda. Saudara sekalian, tiada kaum yang kurang hebatnnya. Yang masalahnya adalah individu. Jangan label seseorang menggunakn kaum.