Khamis, 20 November 2008

Raja Nazrin menegur komuniti imigren


Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah memberi peringatan kepada komuniti imigren atau "pendatang" supaya menghormati adat, sejarah, dan sistem pemerintahan negara ini. Adakah ada parti politik dan akhbar Cina yang akan marah terhadap Raja Nazrin?

Dengan secara tidak langsung, beliau memperingatkan kumpulan yang merasakan diri mereka sebagai masyarakat madani supaya jangan terlalu terbawa cara mereka hingga meninggalkan realiti amlaan negara raja berperlembagaan Malaysia dengan caranya sendiri.

Pada tahun lepas mereka begitu menyanjung setiap titah-titah Raja Nazrin seolah-olah perkara Kontrak Sosial tidak wujud dan satu manipulasi. Apa akan dikatakan jika Tuanku Sultan perak sendiri menyebut perkataan Sosial Kontrak dan memperakui negara ini wujud dari muafakat antara rakyat yang diwakili oleh kerajaan Perikatan, British dan Raja-Raja Melayu?
Adakah mereka akan bertukar bising dan marah kepada Raja Nazrin yang satu masa dahulu mereka sanjungi sebagai suara liberal dan moderat hingga dilimpahkan pelbagai pujian dan penghormatan kepada Institusi Raja? Jeritan Daulat Tuanku dilaung-laungkan sana sini.

Adakah mereka akan terus menghormati Instiutusi Raja setelah Duli-Duli Raja-raja Melayu menyatakan pendirian mereka mengenai mengenai asas-asas keadilan, dan hak Melayu dengan begitu imbang sekali?
Utusan Malaysia November 20hb

Terima adat tempatan

Oleh ROHANI IBRAHIM

PETALING JAYA 19 Nov. – Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah menegaskan betapa pentingnya komuniti imigran di sesebuah negara menghormati dan menerima adat, sejarah serta sistem pemerintahan yang diamalkan di negara mereka berhijrah dan menetap sepanjang masa.

Baginda bertitah, mereka sepatutnya mempunyai garis sempadan dalam mempersoalkan sesuatu perkara yang membabitkan antara hak seseorang individu untuk memilih cara hidup pilihannya di negara mereka berhijrah atau keperluan untuk mewujudkan sebuah masyarakat bersatu padu.

Titah baginda, dalam membuat pilihan itu, masyarakat imigran yang datang daripada pelbagai budaya dan adat perlu berpegang kepada pepatah ‘di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung.’

“Anggapan bahawa beban tanggungjawab hanya terletak di bahu negara penerima mungkin tidak tepat,” titah baginda ketika menyampaikan ucaptama pada Forum Isu Kepelbagaian Mengenai Diaspora di Kalangan Negara Komanwel di Universiti Monash Kampus Sunway, Bandar Sunway di sini hari ini.

Raja Nazrin bertitah, Malaysia merupakan contoh terbaik bagaimana diaspora atau penghijrahan besar-besaran orang Cina, India dan kaum-kaum lain yang membawa kepada sebuah bangsa yang makmur dan majmuk.

“Hari ini semua mereka menjadi sebahagian daripada landskap negara ini dan pada masa yang sama, warga Malaysia turut berhijrah ke serata dunia untuk meneroka pelbagai bidang,” titah baginda.

Baginda menjelaskan, proses integrasi di antara golongan imigran di negara yang mereka berhijrah berlaku dari semasa ke semasa dan melibatkan banyak generasi.

Bagaimanapun menurut baginda, secara umum, kemahuan dan keperluan imigran di mana-mana negara adalah sama iaitu makanan, wang, pendidikan untuk anak-anak dan kehidupan yang lebih bermakna, selain rumah dan perlindungan pada hari tua.

“Namun, generasi imigran yang seterusnya akan mengimpikan identiti dan semangat kekitaan yang lebih mendalam. Mereka juga mahu diserapkan dalam komuniti yang lebih besar dan tidak dilayan sebagai orang asing,” titah baginda.

Dalam hal ini, Raja Nazrin bertitah, usaha sesetengah kerajaan negara Komanwel untuk memperkenalkan polisi yang pelbagai dalam perkhidmatan awam adalah pendekatan yang tepat dan responsif.

“Dalam sebuah negara yang mempunyai budaya majmuk, masyarakat daripada pelbagai budaya perlu dibenarkan hidup bebas tanpa dipaksa melakukan perkara yang mereka tidak mahu,” titah baginda.

Menurut baginda, kehidupan yang demokrasi bermakna seseorang itu boleh memilih untuk lebih menyesuaikan diri dalam masyarakat, diserap atau diterima dalam masyarakat atau tidak menunjukkan sebarang minat.

“Pada masa yang sama, keperluan untuk mewujudkan masyarakat yang berkongsi nilai dan kepentingan tetap menjadi keutamaan,” titah baginda.

4 ulasan:

dr. joe white berkata...

Assalamualikum Saudara,

Saya telah membaca teks ucapan yang dipaparkan di laman web The Sun. Saya berpendapat saudara telah memutarbelitkan ucapan seorang Raja yang bakal menerajui negara kita pada suatu hari nanti. Saya amat sedih dan malu untuk melihat anak Melayu yang memutarbelitkan kata-kata seorang yang disanjungi untuk menegakkan sesuatu yang tidak adil...mengucaplah saudara dan anuti lah agama yang menuntut keadilan kepada manusia sejagat....

Tam Dalyell berkata...

Perubahan.

Berani berubah?

Hiriyati berkata...

BANGGA MENJADI ANAK PERAK!

Panglima Perang Cyber berkata...

Salam Jemputan

Seruan untuk sertai Team Blogger Negara Malaysia ( TBNM )!

Saya baru sahaja meletakkan komen di beberapa blog untuk mengajak dibuat team blogger barisan hadapan negara.

Ia satu inisiatif saya bagi merapatkan saf dan hubungan sesama blogger yang tidak senang dengan blogger yang menggunakan sumber palsu fitnah dan gosip di dalam penulisan mereka.

Cara berhubung dimaksudkan dengan mengguna Yahoo Messenger.

Senarai mereka yang menyertai team ini akan diletakkan di dalam blog masing masing.

Nama team ini mungkin boleh diletak Blogger Malaysia atau apa shj yg sesuai nanti

Setiap ahli akan menziarahi blog ahli lain dan saling bekerjasama memberi komen dan pendapat tentang sesuatu isu atau masalah dan pandangan yang berlaku atau disentuh oleh team kita.

Begitu juga jika ada blog yang dilihat tidak mengamalkan etika sebagai blogger terhormat maka kita akan gerakkan team ini bagi menegur beramai ramai tindakannya demi mengelakkan kesan yang buruk terhadap negara kita.

Objektif utama :

1. Mengumpulkan blogger2 pembela negara
2. Mempromosi blog blog team di blog ahli team.
3. Memberi komen pandangan setiap artikel yang ditulis oleh team blogger.
4. Melawan pandangan songsang terhadap usaha murni kerajaan serta mengkritik tindakan yang dirasakan tidak sesuai dibuat oleh kerajaan dengan berhikmah dan mauizah hasanah.
5. Mengeratkan hubungan antara blogger utk pengaliran info maklumat terkini.
6. Memastikan agama bangsa dan negara dikuatkan dengan team blogger harapan negara Malaysia ini..


Di harap dapatlah kiranya add email saya untuk Yahoo Messenger bagi memulakan gerakan membina rangkaian blogger negara Malaysia ini.

Email : panglimaperangcyber@yahoo.com

Dijadualkan malam ni Khamis Malam Jumaat, Bertarikh 20 Nov 2008 bersamaan 22 Zulkaedah 1429 tepat jam 9 malam satu pertemuan maya kali pertama akan dibuat.

Moga ramai blogger akan datang dan juga peminat blogger turut hadir sama..

Demi untuk Agama Bangsa dan Negara!


Yang Berblog :

Panglima Perang Cyber
Http://penembak-tepat.blogspot.com