Rabu, 10 Disember 2008

Dong Jiao Zong mengugut, Melayu masih nak berpolitik?


Masin lidah.

Baru semalam saya menegur orang Melayu yang tidak bijak dalam berpolitik hingga sering berlaku ketirisan ke atas kepentingan mereka demi kuasa dan jawatan.

Cabaran pertama telah timbul. Apakah yang akan mereka lakukan?

Hari ini, dilaporkan pihak Dong Jiao Zong, pakatan Dong Zong (United Chinese School Committees Association) dan Jiao Zong (United Chinese School Teachers Association) telah mengeluarkan ugutan. Presiden Persatuan Jiao Zong, Ong Chiaw Chuan mengugut Menteri Pelajaran supaya mengembalikan pelajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda mereka.

Padahal masyarakat awam masih membincangkan mengenai mengurangkan polarisasi kaum yang isunya sering diutarakan oleh pelbagai pihak, khususnya kaum bukan Melayu. Malah DAP telah memperjuangkan gagasan penyatuan Bangsa Malaysia ala Malaysian Malaysia.

Perbincangan ini timbul ekoran cadangan Dato Mukhriz Mahathir agar difikirkan cara mengintegrasikan elemen-elemen sekolah-sekolah vernakular dan kebangsaan supaya pelbagai kaum boleh berinteraksi, meningkatkan kerjasama, dan menambah kemahiran bahasa. Ini tentu diharap boleh mengurangkan prejudis dan meningkatkan integrasi sesama kaum.

Reaksi yang ditunjukkan bukan sahaja negatif tetapi agak biadap. Pemuda DAP telah membuiat laporan polis dan penghasut tegar Lim Kit Siang telah menuntut Mukhriz dihadapkan di mahkamah atas kesalahan hasutan. Padahal dia menentang undang-undang seperti Akta Hasutan dan ISA.

Semua parti-parti politik bukan Melayu/Bumiputera menunjukkan sikap membangkang tanpa sebab musabab yang waras dan diterimapakai dalam persepktif perpaduan kaum. Jelas sekali mereka mengetepikan kepentingan untuk membina satu negara bangsa Malaysia hanya untuk kepentingan sempit bagi mengekalkan budaya dan bahasa negara asal mereka.

Tentu sekali, jika ugutan ini tidak dihindari, mereka akan melakukan pelbagai ancaman termasuk boikot ekonomi, menggunakan pengaruh politik, membawa saman ke mahkamah, dan lain-lain, termasuk cara-cara kekerasan. Sikap yang ditunjukkan menunjukkan mereka jelas satu sikap yang tidak menghormati pihak berkuasa. Cara ugutan dalam menyelesaikan masaalah adalah sikap pengganas seperti Hindraf.

Mereka perlu ingat bahawa pihak berkuasa adalah kerajaan yang dipilih rakyat dan dilantik oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong. Walaupun mereka boleh menggunakan alasan perkara ini dipersetujui dalam beberapa mesyuarat melibatkan pelbagai kaum untuk kembali kepada cara, ini tidak bermaksa ia telah mengambilkira semua persepektif.

Ia hanya menunjukkan pihak-pihak yang bermesyuarat mencapai satu persetujuan. Adakah pihak yang bermesyuarat telah mengambilkira semua perspektif dan keperluan masyarakat dan negara sekarang dan masa depan? Ugutan yang dilakukan Dong Jiao Zong adalah untuk menunjuk-nunjukkan kekuatan dan pengaruh kaum mereka.

Kerajaan sebagai pihak yang bertanggungjawab tidak seharusnya tunduk kepada ugutan dan seharusnya berhenti dari bertolak ansur. Perkara ini tidak boleh dibiarkan berlalu lagi. Malah tolak ansur berkenaan bahasa tidak boleh dibiarkan terus berlaku lagi. Jika mereka mahu bertukar, semua harus tukar kembali kepada bahasa kebangsaan!

Orang Melayu sebagai kaum teras tidak sepatutnya terus mengambil mudah dan bertolak ansur dalam hal ini. Sesudah 50 tahun kita merdeka, adakah kita sahaja yang seharusnya berkorban. Sudahlah tulisan jawi diketepikan dan ini telah mengurangkan keupayaan anak-anak untuk mempelajari Al Quran dan Kitab-Kitab Ugama. Bahasa Melayu sedia kita panggilkan sebagai bahasa Malaysia.

Sekiranya semua parti politik Melayu mengaku akan mempertahankan Kontrak Sosial, maka sampai masanya kita ketepikan perbezaan dan kepentingan politik untuk mempertahankan dan menuntut apa yang hak dan kepentingan kita. Berapa lama lagi kita harus terus menerima persoalan-persoalan yang ditimbulkan dan telah berubah menjadi ejekkan, penghinaan, dan momokkan dari kaum-kaum lain?

11 ulasan:

satD berkata...

Salam Pesanan Keramat

Sekiranya "mereka" masih mahu pertahankan sistem Sekolah Jenis Kebangsaan...kita harus berfikir sejenak untuk memahami mengapa dan seterusnya mengolah strategi untuk menghapuskan SJK secara systematik .... bereaksi tanpa "data" bukanlah jalan yang "tepat" untuk menyelesaikan isu ini..

Dengan izin

http://satdthinks.blogspot.com/2008/12/stress-testing-logic-of-vernacular.html

Wass
satD

Tam Dalyell berkata...

52 tahun bertolak ansur lebih dari memadai.

Kepantingan kabangsaan wajib diutamakan berbanding kepentingan kaum.

Kalau mereka hendak menjajakan kepentingan kaum melalui demonstrasi perjalanan, dipersilakan.

Kalau kerajaan yang dikatakan lemah sekarang ini tidak mengambil langkah sewajarnya, terbuktilah negara tidak boleh mengharapkan perlindungan mereka lagi.

Kita tunggu dan lihatlah nanti.

Di sampingkan itu pengumpulan maklumat tersembunyi dipertingkatkan demi survival.

Bersiap siagalah.

Tanpa Nama berkata...

Pucuk pimpinan negara di tangan Melayu, jadi lakukan sahaja yang terbaik untuk semua rakyat Malaysia tidak kira kaum.

Masalahnya timbul apabila parti-parti yang masih berpaksikan perjuangan kaum-kaum sendiri terpaksa bersetuju di belakang tadbir untuk membenarkan kewujudan sekolah2 vernakular sehingga hari ini.

Kalau ditutup sekolah2 vernakular, habislah MCA dan MIC, apakah lagi yang hendak diperjuangkan mereka kalau bukan isu-isu seperti ini. Kalau mereka kalah, turut dibawa jatuh BN.

Pendidikan tidak seharusnya dipolitikkan, sekolah vernakular seharusnya ditutup secara beransur-ansur selepas merdeka bersamaan dengan penukaran medium pengajaran dari Inggeris kepada BM.

Apabila negara tidak mengalami krisis pimpinan semuanya ok dan kelihatan tenang.

Tetapi ia masih belum terlambat dan kuasa masih berada di tangan BN untuk memperbetulkan kini apa yang tidak dilakukan pada masa dahulu kerana ingin mempamerkan imej muhibah pelbagai kaum dan kongsi kuasa.

Diharap Datuk Mukhriz tidak mempolitikkan isu ini untuk kerjaya politiknya sahaja tetapi serius dalam merealisasikan sistem sekolah kebangsaan yang satu.

Unknown berkata...

berkenaan bahasa melayu masih lagi saya konfius sama ada istilah bahasa malaysia ataupun bahasa melayu.

cuba perhati buku teks di sekolah kebangsaan.

bahasa melayu tahun 1
bahasa malaysia tahun 6

istilah berbeza.

salah siapa? kementerian pelajaran?

Tanpa Nama berkata...

Kalu orang cina sudah berani ugut Kerajaan Malaysia bermakna Malaysia sudah sampai titik noctah yang akan menjadi mercu tanda kurang ajar bangsa yang kongsi ruang dengan orang melayu.
kita buka pintu rumah kita.
Orang sudah masuk.
Dia pulak ugut empunya rumah.
Snagat bersejarah.
Tidak akan di lupakan.
Tapi kerarajaan sibuk dengan isu remih.
Owang melayu juga di pandang rendah.
arjuna waspada.

Unknown berkata...

jika orang melayu tidak berpecah belah, mereka ni tak akan berkuasa langsung

bersatu reguh bercerai runtuh

Kembara Politik berkata...

Salam Pesanan Keramat,

Dimanakah perginya suara-suara pemimpin Melayu kita?

Apakah mereka takut untuk menyuarakan kehendak rakyat majoriti untuk menerapkan PENDIDIKAN SATU SISTEM?

Jika benarlah mereka semua penakut, maka amat malang bagi kita semua mempunyai ahli politik yang sedemikian rupa.

Kita tunggu suara mereka. Diharapkan Mukhriz dapat memberikan satu lagi tekanan. Dan diharapkan semua pemimpin Melayu bersuara dengan nada yang sama.

Dengan izin:

http://kembarapolitik.blogspot.com/2008/12/dah-terselak-wajah-sebenar-mereka.html

Tanpa Nama berkata...

Masaalahnya isu ni dah bergolak beberapa hari, tak ada satu suara pun dari Kerajaan yang tegas menegur Kumpulan Pelampau Cina ini.

Kalau dah tak boleh nak harapkan UMNO menegakkan kedaulatan Perlembagaan dan maruah Islam dan Melayu, patutkah kita masihmenuggu?

Ayuh Ketua-Ketua UMNO, suarakan pendirian saudara-saudara. Berani atau tidak tegas supaya anak-anak Malaysia mendapat pelajaran yang akan membawa pulangan jangka panjang yang lebih lumayan?

Sudah sampai masa semua anak Malaysia belajar dalam satu sistem, satu bumbung, satu wawasan. Yang masih nak berkelumpuk dengan puak dan kongsi masing-masing biarkan mereka. Tapi jangan diberi duit Negara kepada sekolah bukan Kerajaan. Semua peluang University untuk pelajar sekolah Kebangsaan sahaja. Ketatkan ujian kelayakan Baasa Melayu. Mestikan lulus ujian lisan dan bertulis Bahasa Melayu untuk mendapat Sijil SPM. Mestikn lulus ujian Bahasa Melayu dan perlembagaan sebelum mendapat taraf penduduk tetap dan kerakyatan! Jangan bagi Passpot kalau tak boleh baca cakap Bahasa Melayu! Nak passport Cina, India, Australia, US atau Singapura pergilah!!

Kalau tak silap saya Australia dan US pun bagi syarat boleh Bahasa Inggeris -- bukannya dia pakai tangkap muat semua kecualilah pelarian perang!!

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

(IMEJ DAN BRANDING DI ATAS ADALAH MELAYAU. ITULAH RUPANYA. MELAYAU ADALAH CIPTAAN BLOGGER TUKARTIUB YANG ABE BUAT PENAMBAHBAIKKAN DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. MELAYAU AKAN JUAL SEMUA HAK DAN KETUANAN MELAYU…TINGGALAH KITA BOGEL. SILAP2 ANU KENA KERAT BAGI MAKAN KAT ANJING ATAU RABABI)

TULISAN DI BAWAH ADALAH MUNGKIN MANIFESTASI BENCI DAN MENYAMPAHNYA PENULIS TERHADAP MANUSIA YANG DIGELAR “MELAYU.” KEKADANG MELAYU TAK KENAL DIRI MEREKA MELAYU KE ATAU MEREKA BUKAN MELAYU.

KENAPA? SEBAB TERPENGARUH DENGAN PROPAGANDA HITAM SI ANUARISASI, REFORMASI,. LIBERALISASI, MERITOKRASI, GLOBALISASI, TRASFORMASI… CHANGE. PERUBAHAN, MASA UNTUK BERUBAG, HARAPAN BARU RAKYAT MALAYSIA, HARAPAN BARU DAN LAIN2… MALAS ABE NAK TULIS SEBAB TERLALU KACAU JIWA MWLAYU NI. MUDAH TERPENGARUH DAN DIGULA2KAN OLEH SI TAICHI SANG MAHARAJA KETUANAN RAKYAT DAP…TAMBAHLAH LAGI PINGATNYA…DARI REPUBLIK…..

TAPI ABE YAKIN YANG GILA BABI DAN YANG SUKAKAN BUDAYA BABI NI ADALKAH MELAYU YANG KULIT SAJA MELAYU TAPI JIWANYA “MELAYAU” KALAU IKUT BLOGGER TUKAR TIUB TU.

MELAYAU NI DIA JIWA KACAU. MUNGKIN ADA MELAYAU YANG SOKONG KOMUNIS DULU. ADA MELAYAU YANG JADI TALI BARUT JEPUN, MAT SALLH, PORTUGIS, BUKA PINTU KOTA MEL;AKA BIAR DISERANG ORANG LUAR, MAKAN DALAM BAIK, SABOTAJ MELAYU, JADI ORANG SURUHAN DAP, JADI KUDA TUNGGANG “MALAYSIAN MALAYSIA LEE KUAN YEW 1963″, AGEN HANCURKAN MELAYU/UMNO, BUAT KETUANAN RAKYAT UNTUK DELETEKAN KETUANAN MELAYU, LIDAH BERCABANG, HATI BUSUK, MAKAN KAWAN, PENGKHIANAT KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA… DAN MACAM2 LAGILAH PERANGAI MELAYAU NI… DIA NAK HIDUP SORANG DAN RELA GADAI MELAYU DAN NEGARA INI KE TANGAN SESIAPA SAHAJA TERMASUK KUASA BESAR. DEMI FULUS DAN POPULARITI DI PERINGKAT GLOBAL. MAKA USA DAN DUNIA AKAN PUJA DIA KERANA TAK RACIST DAN KONONNYA MELAYU BARU.

BUKAN. BUKAN MELAYU BARU YANG DILAHIRKAN OLEH DEB..TAPI MEREKA NI MELAYAU IAITU BAKA PENGKHIANAT DAN IBLIS BIN SYAITAN YANG BERTOPENG. SAPA PAKAI TOPENG DI PR PERMATANG PAUH? JAWABLAH….. PAKATAN PENTERNAK RABABI@PAKATAN RAKAYAT?

MEREKA BUKAN MELAYU YANG ORIGINAL. MELAYU JATI ADALAH BIJAKSANA:
1. BIJAK PERJUANGKAN HAK DAN TOLAK MALAYAN UNION
2. BIJAK BUAT PERLEMBAGAAN DAN KONTREK SOSIAL
3. BIJAK PERJUANGKAN HAK SEBAGAI PRIBUMI
4. BIJAK MERDEKAKAN TANAH MELAYU MELALUI MALAYSIA
5. BIJAK PISAHKAN SINGAPURA 1965 DAN TOLAK MALAYSIAN MALAYSIA PAP
6. BIJAK MENGISI KEMERDEKAAN
7. BIJAK TANGANI KONFRANTASI DENGAN INDONEIA
8. BIJAK MEMASUKKAN SABAH DAN SARAWAK DALAM MALAYSIA
9.BIJAK TANGANI TRAGEDI BERDARAH PERKAUMAN 13 MEI 1969
10.BIJAK LAKSANA PERPADUAN POLITIK (PERIKATAN,BARISAN NASIONAL), PERPADUAN EKONOMI (DEB) DAN PERPADUAN SOSIAL (DASAR KEBUDAYAAN DAN DASAR PELAJARAN NASIONAL)
11. BIJAK BUAT PERMODENAN NEGARA DENGAN WAWASAN 2020
12.BIJAK MEMIMPIN BN
13. BIJAK TANGANI SERANGAN KAWAQ EKONOMI DUNIA.. SOROS
14. BIJAK DI PERINGKAT DIPLOMASI ANTARABANGSA
15. BIJAK BUAT PERALIHAN KUASA DARI TUN DET KEPADA PAK LAH
16. BIJAK MENGUNDI TAHUN 2004
17. BIJAKKAH MENGUNDI 2008? TAK BIJAK DAH SEBAB RAMAI DAH JADI “MELAYAU”
18. MELAYU HILANG SEGALANYA TERMASUK SELUAR DALAM DAN ANUNYA KERANA PERBUATAN KEJI SANG “MELAYAU” IBLIS BIN SYAITAN!

ITULAH ANTARA KOMEN ABE IAITU PERBANDINGAN ANTARA MELAYU VS MELAYAU.

PUAK MELAYAU NI JUGA YANG TAK MAU MERDEKA TAHUN 1957 DULU. MARAH KERANA PERIKATAN ADA CINA DAN INDIA…KAPIR DIA BILANG… SEKARANG DIA DAH BERNAUNG DI BAWAH SI KAPIR HARBI DAP!

PUAK MELAYU NI JUGA NAK MERDEKAKAN NEGARA NI DALAM “INDONESIA MELAYU RAYA”

TAK MAU NAK TULIS LAGI… DAH PANJANG. BACALAH SEJARAH SILAKNAT DAN SI DONGKI YANG MEMAKAI KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN…. TETAPI MEREKA BUKAN MELAYU. MEREKA NI SI SYAITAN BIN IBLIS…JAHATNYA… IAITU SI MELAYAU…. PERAGAI MERAYAU DAN SASAU ADALAH HANTU BIN IBLIS…..

ITULAH “MELAYAU”
BACA NI DARI http://pesanan-pesanan.blogspot.com/
Melayu! Oh Melayu! Cerdiklah dalam berpolitik!
via Dari Kacamata Melayu by Pesanan Keramat on 12/9/08

Ti Lian Ker berkata...

Extremism begets extremism...usah kita ghairah hangat berapi-apialah ..percaya pada kepimpinannya kebangsaan untuk mwmwujudkan satu win-win situation.Relaxla..jangan terlalu emosi dan berkobar-kobar...akhir kita jua yang terbakar...menang jadi arang, kalah jadi si abu...cool..

Tanpa Nama berkata...

YB Ti

Ini bukan isu ghairah atau extremism. Say arasa dan saya tunjukkan jari kepada extremism kaum dari kaum2 imigran India dan Cina.

Malah saya sedar dinamik dalam MCA sudah berubah. Baik Ong Tee Keat atau Chua Soi Lek datang dari satu aliran suara pendesak dari faction Lim Ah Lek. YB pun orang Pahang dan patut sedar perkara ini. Kami bukan tak nampak.

Setiap kali MCA kalah, MCA menyalahkan UMNO. Ini semua adalah kelemahan MCA memberi penerangan kepada kaum Cina.

Sudah 50 tahun masih lagi orang Cina menyuarakan persoalan sama? Kenapa MCA dan gerakan tidak berusaha bersungguh membinasa dan menyahkan DAP dari mukabumi?

Jika tidak kerana untuk berperanan sebagai suara pendesak CIna untuk kepentingan Cina.

Kalau mahu timbulkan Ulu Yam atau Hindraf mahu timbulkan indenture labour, saya persoalkan British membawa kalian semua dan tingkalkan masaalah ini kepada kami.

Peduli kalau dikatakan sedition. Kaum tuan degil dan hanya memikirkan kepentingan kaumnya sahaja tanpa mengambilkira pembinaan negara bangsa. Agenda kaum Cina mahukan Malaysia mengikut seperti Singapura, satu masyrakat yang telah membinasakan heritage Melayunya.

Melayu akan hilang sabar! Jgn heran 13 Mei kembali!