Ahad, 2 November 2008

Mereka Berkata ... Hugh Cliffords

Sir Hugh Clifford (5 March 1866 - 18 Dec 1941)


"Negeri-negeri ini merupakan negeri yang diperintahkan oleh Raja-Raja Islam, manakala kerajaan Inggeris telah diundang oleh Raja-raja dan pembesar-pembesar mereka untuk mengamankan negeri mereka itu".

"Begitulah keadaan mereka pada hari ini dan keadaan ini mestilah diteruskan. Tiada mandat yang telah diberi kepada kami oleh Raja-raja, pembesar-pembesar atau rakyat untuk mengubah sistem kerajaan yang telah wujud di tanah-tanah jajahan ini semenjak zaman purbakala lagi.

Sebarang bentuk kerajaan yang berdasarkan bilangan teramai bermakna akan menenggelamkan penduduk bumiputera. Mereka akan dapati diri mereka itu tidak berdaya dilebihi bilangan mereka oleh kaum-kaum lain. Hal ini mewujudkan keadaan yang akan mengkhianati kepercayaan dan amanah orang-orang Melayu negeri ini,daripada yang paling tinggi sehinggalah yang bawah sekali,telah diajar untuk menaruh keyakinan dalam pemerintahan Kerajaan Inggeris"

Kata-lata ini dipetik dari blog Mummy Rokiah . Latarbelakang mengenai Sir Hugh Clifford boleh diperolehi di Wikipedia di sini, Perpusataan Negara Malaysia di sini, dan

Tiada ulasan: