Selasa, 9 Disember 2008

Melayu! Oh Melayu! Cerdiklah dalam berpolitik!

Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamad Ali membuat pengakuan bahawa PAS hadapi kesukaran untuk mentadbir Selangor kerana perbezaan ideologi politik dengan PKR dan DAP menyebabkan PAS tidak dapat melaksanakan aspirasi orang Islam dan Melayu negeri itu.

Utusan Malaysia mendedahkan Hasan mengaku kadang-kala terpaksa melupakan matlamat perjuangan utama parti itu untuk menegakkan syiar Islam ketika membuat sesuatu keputusan berkaitan pentadbiran kerajaan negeri semata-mata mahu mengambil hati PKR dan DAP.

Padahal selepas keputusan pilihanraya ke 12 diumumkan, Dato' Seri Mohd Khir Toyo menyatakan telah menawarkan kepada PAS agar UMNO dan PAS bergabung untuk mentadbir Selangor.

Katanya, dia telah mencadangkan Menteri Besar Selangor dari kalangan orang PAS dan dirinya tidak memegang apa-apa jawatan exco kerajaan. Tujuannya adalah untuk menunjukkan pada bangsa lain yang Melayu di Malaysia boleh bersatu dan menjadikan negeri contoh pertama yang melaksanakan penyatuan Melayu.

Setelah perbincangan demi perbincangan dibuat, malangnya PAS lebih berkenan untuk bergabung dengan PKR dan DAP. Hasan Ali telah memberhentikan dia ahli Jawatankuasa PAS Negeri.

Hari ini menyesal atau lakunan politik?

Sementara di Kedah pula, kerajaan pimpinan PAS Kedah telah menetapkan kuota 50% untuk Melayu bagi perumahan baru. Tujuannya adalah supaya rakyat tempatan Melayu yang merupakan 80% rakyat Kedah dapat mempunyai rumah.

Asas disebalik polisi itu adalah rumah adalah keperluan rakyat dan tanah kerajaan yang dimajukan bukan untuk laba keuntungan berkali ganda. Dengan polisi sedemikian, pemaju perumahan akan menyediakan rumah-rumah yang mampu untuk orang Melayu dan tidak hanya tertumpu kepada rumah-rumah mewah yang tinggi margin keuntungan.

Pemaju-pemaju yang kebanyakkan bukan Melayu menentang dan merayu kepada parti-parti pembangkang bukan Melayu yang memperjuangkan ekonomi bebas kerana tujuan sebalik untuk untuk menjaga kepentingan pemodal kaum bukan Bumiputera. ADUN DAP dan PKR yang seramai 6 orang mendesak kerajaan hingga mengugut akan keluar dari Pakatan Rakyat Kedah.

Di Kedah, pecahan kerusi adalah PAS 16, UMNO 12, PKR 5, MCA 1, Gerakan 1 dan DAP 1. Sekiranya 5 kerusi berpindah, berubahlah pimpinan kerajaan. Ura-ura Ketua Perhubungan UMNO Negeri Kedah, Dato Mahadzir Khalid sudah ditemui 5 ADUN yang mahu melompat dengan syarat polisi berbalik ke asal.

Jika UMNO terima ADUN-ADUN ini ke dalam BN Kedah, ia bermakna mereka telah menggadai kepentingan orang Melayu hanya demi mahukan kuasa. Untuk jangkamasa panjang, adakah ini memberi manafaaat kepada orang Melayu seperti yang diwar-warkan sebagai perjuangan UMNO?

Tepuk dada tanya selera.

Ketua Menteri Pulau Pinang ada menyatakan rancangan untuk mengukur prestasi kerja exco-exco kerajaan negeri melalui sistem meritokrasi.

Baru-baru ini timbul keadaan dimana Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohamad Fairus Khairuddin yang berbangsa Melayu dari PKR telah dipersoalkan mutu kerjanya. Minggu lepas, enam dari pegawai di pejabatnya telah meletakkan jawatan.

Ketua Menteri telah menyatakan dia menyerahkan kepada PKR dan tidak akan campur tangan. Sejauh mana keikhlasan kenyataannya, tidak dapat diketahui. Sejauh mana kebenaran Firuz gagal menjalankan tugas tidak dapat dipastikan juga.

Hairannya, kenapa Guan Eng meletakkan anak muda yang tidak berpegalaman di jawatan penting itu? Mungkinkah ini hanya satu helah DAP untuk menafikan orang Melayu jawatan dalam kerajaan Pulau Pinang dengan menggunakan meritokrasi sebagai alasan? Adakah ia dipilih mendahului mereka-mereka yang lebih berpengalaman dengan tujuan tersirat untuk memastikan exco Melayu gagal?

Jika difahami dengan teliti, pemilihan untuk memegang tampuk kerajaan adalah berasaskan demokrasi dan bukan berasaskan meritokrasi. Meritokrasi hanya isu dalaman parti dan pada umum penentu meritokrasi adalah pengundi.

Dari perspektif komposisi kaum, Pulau Pinang terdiri dari lebih kurang Cina 59%, Melayu 32%, India 7% dan selebihnya lain-lain. DUN Pulau Pinang mempunyai 40 orang ahli yang mana komposisi parti adalah DAP 19, BN 11, PKR 9, dan PAS 1. Mengikut kaum, Melayu 15 (11 UMNO, 3 PKR dan 1 PAS), India 5 dan selebihnya Cina.

Dari 11 exco kerajaan negeri pula, hanya 2 adalah Melayu. Oleh kerana pilihan adalah dari 3 ADUN Melayu dari PKR, maka anak muda Fairuz yang mungkin tidak sangka menang dengan sekelip mata menjadi TKM.

Jika diamati, Melayu yang penduduk sebanyak 32% dan 15 ADUN diwakili oleh 2 ahli exco berbanding dahulu sebanyak 4. India yang hanya 7% penduduk dan 5 ADUN mendapat satu-satunya jawatan dalam exco yang sama tinggi dengan wakil Melayu sebagai TKM.

Keadaan ini menyerupai Singapura dimana rakyat Melayu sebanyak 14% diwakili oleh hanya seorang ahli Kabinet, manakala India yang hanya 9% memegang jawatan Presiden, salah seorang Timbalan Perdana Menteri dan tiga orang ahli kabinet dalam kabinet yang berjumlah 20 orang. Adakah meritokrasi yang dikatakan Lim Guan Eng akan berakhir begini?

Apabila mereka mendapat kuasa, mereka gunakan sebaik-baiknya. Tetapi kita mempunyai kuasa, mudah sangat kita bertolak ansur dan menjadi pemurah.

Contohnya, pada tahun 1990, UMNO memenangi 12 kerusi ADUN, Gerakan 7 kerusi, dan DAP 14 kerusi. Pada tahun itu, UMNO majoriti tetapi jawatan Ketua Menteri diberikan kepada Tan Sri Koh Tsu Khoon. Begitu juga pada tahun 1995, apabila UMNO menang 12 kerusi, Gerakan 10 kerusi, MCA 9 kerusi, MIC 1 dan DAP 1 kerusi.

Pada tahun 1999, jumlah kerusi ditambah menjadi 40. Tiada lagi peluang untuk Melayu menguasai DUN Pulau Pinang.

Di Perak, DUN terdiri dari 59 orang yang mana Pakatan Rakyat menguasai 31 kerusi (DAP 18, PAS 6, dan PKR 7) menantang BN 28 (UMNO 27 dan MCA 1).

ADUN Melayu keseluruhannya adalah seramai 36 orang, Cina 18 dan India 5. Seramai 27 ADUN Melayu adalah daripada Umno dan berada di pihak pembangkang. Jumlah ADUN Melayu yang berada di pihak kerajaan hanyalah 9 (PAS 6 dan PKR 3).

Exco kerajaan negeri berjumlah 10 orang. Dengan jawatan Menteri Besar diberi kepada ADUN PAS, komposisi exco adalah DAP memegang 6 jawatan exco dan kuasa majoriti, PKR 3 dan PAS 2. Manakala mengikut kaum, 6 berbangsa Cina, 4 Melayu dan 1 India.

Komposisi Exco negeri itu tidak seimbang dengan taburan penduduk negeri tersebut yang 56% berbangsa Melayu. Ditambah lagi, jawatan Speaker dipegang oleh seorang kaum India, V.Sivakumar dan Timbalan Speaker dari kaum Cina, Hee Yit Fong.

Jelas sekali Melayu begitu rugi dalam percaturan kuasa ini. Apabila keadaan begini, baru ada yang menyebut mengenai bilangan penduduk dan komposisi kaum dalam negeri.

Sebelum itu, UMNO telah berusaha mengajak untuk bergabung dengan PAS untuk menjadikan jumlah bersama sebanyak 33 ADUN. Ini cukup untuk membentuk kerajaan majoriti tetapi hanya kerana satu pihak berdendam dan satu pihak ingin mengekalkan jawatan, usaha ini tidak menjadi.

Akibat kedegilan masing-masing, terlepas kuasa Melayu di negeri yang majoriti Melayu dan jumlah ADUN Melayu adalah majoriti. Ada yang hanya boleh berhelah dengan memberi alasan. Realitinya Melayu juga rugi.

Orang perseorangan Cina segera dianugerahkan tanah untuk 999 tahun, jauh melebihi amalan sekarang untuk hanya 99 tahun. Padahal tindakan ini bersalahan dari segi undang-undang negeri Perak dan boleh dihalang.

Pemimpin Melayu hanya mengkabur mata rakyat dengan pemberiaan tanah untuk membina sekolah ugama.

Melayu! Oh Melayu! Cerdiklah dalam berpolitik!

Dalam mereka berpolitik, orang Cina dan India jelas mereka menjaga kepentingan bangsa masing-masing disebalik retorik dan polemik. Apabila Gerakan mencadangkan ditambah kerusi untuk DUN Pulau Pinang, DAP dan MCA ikut bersetuju. Akhirnya, Melayu tidak akan berpeluang menguasai DUN Pulau Pinang selama-lamanya.

Apabila sekolah vernakular dipersoalkan, senada mereka menentang dan membidas. Walaupun hujah mereka lemah dan bertentangan dengan asas perlembagaan dan cita-cita nasional yang sama-sama mereka suarakan sokongan, oleh kerana mereka bersatu dari segi tujuan, mereka boleh berjaya dengan cara berdegil.

Hentilah Melayu dari berpolitik dengan emosi dan sentiasa gunakan akal fikiran dan buat perkiraan. Sudah-sudahlah berpolitik dengan apa cara sekalipun demi kerusi dan jawatan. Tak payah berpolitik kalau asyik hanya demi kawan, demi budi dan jauh sekali di hati untuk tanahair. Berbalik pada intipati perjuangan untuk kesinambungan kedaulatan Melayu yang sentiasa sinonim dengan Islam.

Apabila Melayu berkuasa, selalunya ia berlaku adil, mengambilkira dan bertimbangrasa. Malangnya kita benarkan kaum lain yang sering hanya menolak dan berkira dalam beransur untuk berkuasa.

Sampai bila kita hendak berkerjasama untuk kepentingan bersama dan berhenti dari politik yang sentiasa kelahi dan curiga mencurigai?

7 ulasan:

Kembara Politik berkata...

Salam,

Setuju dengan pandangan dan saranan saudara.

http://kembarapolitik.blogspot.com/2008/09/pemberian-tanah-sekolah-persendirian-di.html

http://kembarapolitik.blogspot.com/2008/09/isu-pemberian-tanah-kerajaan-boneka-dap.html

Tanpa Nama berkata...

Ada mata berpandangan budi kedapatan antara PAS dan UMNO.

Ada aur dengan tebing antara Gerakan, DAP, dan MCA.

Dalam hal sekolah vernacular, jika diselesaikan melalui referendum, pribumi 68% bukan-pribumi 32%, dan jika 15% pribumi belot durhaka, 68-15 = 53% pribumi dan 32+15 = 48% bukan pribumi.

Selepas itu jadilah Malaysia mempunyai sistem dua parti; Peribumi dan BukanPeribumi.

kayumanis berkata...

Sebagai kumpulan bawahan kita mampu melihat kebodohan pemimpin kita yang meletakkan kepentingan diri dalam permainan politiknya. Manakala nasib bangsa Melayu sudah tidak menjadi perhitungan lagi.

Tanpa Nama berkata...

Saudara,

Ini adalah perangkaan terbaru dari Pulau Pinang. Adakah ini yang paling tepat?

Tq.

http://www2.seri.com.my/Penang%20Statistics/2008/Q1%20-%20Jan-March%202008.pdf

JMD-

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

(IMEJ DAN BRANDING DI ATAS ADALAH MELAYAU. ITULAH RUPANYA. MELAYAU ADALAH CIPTAAN BLOGGER TUKARTIUB YANG ABE BUAT PENAMBAHBAIKKAN DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. MELAYAU AKAN JUAL SEMUA HAK DAN KETUANAN MELAYU…TINGGALAH KITA BOGEL. SILAP2 ANU KENA KERAT BAGI MAKAN KAT ANJING ATAU RABABI)

TULISAN DI BAWAH ADALAH MUNGKIN MANIFESTASI BENCI DAN MENYAMPAHNYA PENULIS TERHADAP MANUSIA YANG DIGELAR “MELAYU.” KEKADANG MELAYU TAK KENAL DIRI MEREKA MELAYU KE ATAU MEREKA BUKAN MELAYU.

KENAPA? SEBAB TERPENGARUH DENGAN PROPAGANDA HITAM SI ANUARISASI, REFORMASI,. LIBERALISASI, MERITOKRASI, GLOBALISASI, TRASFORMASI… CHANGE. PERUBAHAN, MASA UNTUK BERUBAG, HARAPAN BARU RAKYAT MALAYSIA, HARAPAN BARU DAN LAIN2… MALAS ABE NAK TULIS SEBAB TERLALU KACAU JIWA MWLAYU NI. MUDAH TERPENGARUH DAN DIGULA2KAN OLEH SI TAICHI SANG MAHARAJA KETUANAN RAKYAT DAP…TAMBAHLAH LAGI PINGATNYA…DARI REPUBLIK…..

TAPI ABE YAKIN YANG GILA BABI DAN YANG SUKAKAN BUDAYA BABI NI ADALKAH MELAYU YANG KULIT SAJA MELAYU TAPI JIWANYA “MELAYAU” KALAU IKUT BLOGGER TUKAR TIUB TU.

MELAYAU NI DIA JIWA KACAU. MUNGKIN ADA MELAYAU YANG SOKONG KOMUNIS DULU. ADA MELAYAU YANG JADI TALI BARUT JEPUN, MAT SALLH, PORTUGIS, BUKA PINTU KOTA MEL;AKA BIAR DISERANG ORANG LUAR, MAKAN DALAM BAIK, SABOTAJ MELAYU, JADI ORANG SURUHAN DAP, JADI KUDA TUNGGANG “MALAYSIAN MALAYSIA LEE KUAN YEW 1963″, AGEN HANCURKAN MELAYU/UMNO, BUAT KETUANAN RAKYAT UNTUK DELETEKAN KETUANAN MELAYU, LIDAH BERCABANG, HATI BUSUK, MAKAN KAWAN, PENGKHIANAT KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA… DAN MACAM2 LAGILAH PERANGAI MELAYAU NI… DIA NAK HIDUP SORANG DAN RELA GADAI MELAYU DAN NEGARA INI KE TANGAN SESIAPA SAHAJA TERMASUK KUASA BESAR. DEMI FULUS DAN POPULARITI DI PERINGKAT GLOBAL. MAKA USA DAN DUNIA AKAN PUJA DIA KERANA TAK RACIST DAN KONONNYA MELAYU BARU.

BUKAN. BUKAN MELAYU BARU YANG DILAHIRKAN OLEH DEB..TAPI MEREKA NI MELAYAU IAITU BAKA PENGKHIANAT DAN IBLIS BIN SYAITAN YANG BERTOPENG. SAPA PAKAI TOPENG DI PR PERMATANG PAUH? JAWABLAH….. PAKATAN PENTERNAK RABABI@PAKATAN RAKAYAT?

MEREKA BUKAN MELAYU YANG ORIGINAL. MELAYU JATI ADALAH BIJAKSANA:
1. BIJAK PERJUANGKAN HAK DAN TOLAK MALAYAN UNION
2. BIJAK BUAT PERLEMBAGAAN DAN KONTREK SOSIAL
3. BIJAK PERJUANGKAN HAK SEBAGAI PRIBUMI
4. BIJAK MERDEKAKAN TANAH MELAYU MELALUI MALAYSIA
5. BIJAK PISAHKAN SINGAPURA 1965 DAN TOLAK MALAYSIAN MALAYSIA PAP
6. BIJAK MENGISI KEMERDEKAAN
7. BIJAK TANGANI KONFRANTASI DENGAN INDONEIA
8. BIJAK MEMASUKKAN SABAH DAN SARAWAK DALAM MALAYSIA
9.BIJAK TANGANI TRAGEDI BERDARAH PERKAUMAN 13 MEI 1969
10.BIJAK LAKSANA PERPADUAN POLITIK (PERIKATAN,BARISAN NASIONAL), PERPADUAN EKONOMI (DEB) DAN PERPADUAN SOSIAL (DASAR KEBUDAYAAN DAN DASAR PELAJARAN NASIONAL)
11. BIJAK BUAT PERMODENAN NEGARA DENGAN WAWASAN 2020
12.BIJAK MEMIMPIN BN
13. BIJAK TANGANI SERANGAN KAWAQ EKONOMI DUNIA.. SOROS
14. BIJAK DI PERINGKAT DIPLOMASI ANTARABANGSA
15. BIJAK BUAT PERALIHAN KUASA DARI TUN DET KEPADA PAK LAH
16. BIJAK MENGUNDI TAHUN 2004
17. BIJAKKAH MENGUNDI 2008? TAK BIJAK DAH SEBAB RAMAI DAH JADI “MELAYAU”
18. MELAYU HILANG SEGALANYA TERMASUK SELUAR DALAM DAN ANUNYA KERANA PERBUATAN KEJI SANG “MELAYAU” IBLIS BIN SYAITAN!

ITULAH ANTARA KOMEN ABE IAITU PERBANDINGAN ANTARA MELAYU VS MELAYAU.

PUAK MELAYAU NI JUGA YANG TAK MAU MERDEKA TAHUN 1957 DULU. MARAH KERANA PERIKATAN ADA CINA DAN INDIA…KAPIR DIA BILANG… SEKARANG DIA DAH BERNAUNG DI BAWAH SI KAPIR HARBI DAP!

PUAK MELAYU NI JUGA NAK MERDEKAKAN NEGARA NI DALAM “INDONESIA MELAYU RAYA”

TAK MAU NAK TULIS LAGI… DAH PANJANG. BACALAH SEJARAH SILAKNAT DAN SI DONGKI YANG MEMAKAI KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN…. TETAPI MEREKA BUKAN MELAYU. MEREKA NI SI SYAITAN BIN IBLIS…JAHATNYA… IAITU SI MELAYAU…. PERAGAI MERAYAU DAN SASAU ADALAH HANTU BIN IBLIS…..

ITULAH “MELAYAU”
BACA NI DARI http://pesanan-pesanan.blogspot.com/
Melayu! Oh Melayu! Cerdiklah dalam berpolitik!
via Dari Kacamata Melayu by Pesanan Keramat on 12/9/08

Tanpa Nama berkata...

apa yang dikeluarkan berita arus perdana itu dimanipulasi.

Dr Hassan Ali sendiri mengakui apa yg dikatakan lain telah ditafsir sebagai lain oleh wartawan..


harap kita x copy paste tanpa faham isu.

A Voice berkata...

Mahasiswa

Hasan Ali mulut murai dan cakapnya bukan boleh pakai sangat. Semasa tak masuk PAS dia adalah orang Anwar tetapi kali ini konon menentang Erdogan.

Dia adalah pelatih BTN dan Intan. Semasa itu dia menjalankan propaganda Anwar semasa di dalam UMNO.

Samada boleh pakai ke tidak ke cakap dia, sila baca

Oh Hasan Ali, Tak Payah Nafi

Saya rasa Mahasiswa perlu jangan asyik kerja buat kerja nafi, tetapi lebih bijak dalam berpolitik.