Sabtu, 21 November 2009

Chin Peng: Pejuang merdeka palsu kaum yang tidak bantu kemerdekaan

Semasa perjungan menentang Malayan Union pada tahun 1946, kaum Cina tidak bersama. Alasan semasa itu adalah mereka bukan rakyat Malaya.

Disebaliknya salah seorang penyumbang kepada ide Malayan Union ada pemimpin Cina Tan Cheng Lock ketika dalam pelarian di India semasa kemasukan Jepun.

Datang pula usaha untuk menuntut kemerdekaan, sikap sebahagian besar kaum Cina adalah biar tidak merdeka selagi mereka tidak dapat 'bahagian' mereka. Mereka mengungkit pelbagai isu dan hujah supaya tidak merdeka.

Keadaannya seolah-olah orang asal Tanah Melayu perlu dapatkan izin pandatang dan penumpang untuk menuntut tanahair mereka.

Pemimpin kaum Cina yang terlibat dalam kemerdekaan hanyalah dari kalangan yang sudah menjadi rakyat protecterate British di negeri-negeri Selat. Akhirnya di atas kesediaan pemimpin Melayu untuk beralah, di bawah syarat jus soli, lebih 1 juta rakyat bukan Melayu diterima menjadi rakyat.

Hari ini, mereka kata bukan Raja-Raja Melayu yang menganugerahkan mereka kerakyatan. Kata mereka British yang memaksa kita beri. Kalau kita tidak terima, kita tidak dapat kemerdekaan. British yang beri kerakyatan dan bukan Raja Melayu yang terletaknya kedaulatan negara ini.

Kaum Cina melalui ejen mereka tidak hentikan menimbulkan pelbagai tentangan, bangkangan dan rusuhan keapda usaha menjadikan negara ini sebagai negara yang satu dan berdaulat. Tidak habis itu, mereka lakukan sabotaj perdagangan ke atas negara ini. Mereka mahu duduk di Nusantara Melayu tetapi mahu kekal seperti orang asing dari China dan hidup berasingan dalam kepompong mereka.

Sikap degil dan keras kepala mereka tidak berakhir disitu. Bila sudah merdeka dan maju, kaum Cina kata mereka sahaja yang memajukan negara ini. Apa posmen, guru dan kerani cabuk yang banyak dari orang Melayu tidak sama-sama menyumbang?

Kini, pendatang dan penumpang yang pernah sabotaj usaha untuk merdeka tidak tahu malu mengaku mereka sama-sama berjuang untuk kemerdekaan. Itulah sebenarnya disebalik tuntutan Chin Peng dibenarkan kembali. Mereka mahu mereka seorang ikon yang kononnya adalah pejuang kemerdekaan.

Chin Peng akan mengadakan suatu Majlis konon untuk memperingati Perdamaian Keamanan pada November 30. Baca sini. Ini adalah taktik pengganas ini untuk mendapatkan perhatian dan meneruskan usaha untuk kembali. Untuk memahami kenapa rakyat bukan Melayu menuntut Chin Peng kembali, baca tulisan berikut:
Chin Peng Pejuang Kemerdekaan Kaum Cina

Isu bekas Ketua Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng belum selesai. Seingat penulis sejak 2001 isu ini sudah dibangkitkan oleh cendekiawan dan ahli politik dari kaum Cina. Mereka mahu Chin Peng dibenarkan pulang ke Malaysia selari dengan perjanjian damai Malaysia - PKM.

Mereka tidak pernah menjelaskan kepada umum bahawa syarat perjanjian yang membenarkan ahli PKM pulang ke Malaysia bersyarat yang antara lain perlu mendapat kelulusan kerajaan Malaysia dan perlu menjalani proses pemulihan.

Memang benar beliau berasal dari Malaysia tetapi apakah kerana beliau berasal dari Malaysia maka kekejaman beliau harus dimaafkan begitu sahaja? Setiap orang berhak memohon kemaafan dan kita pun perlu memaafkan mereka yang insaf. Namun memaafkan Chin Peng tidak sama dengan membenarkan beliau pulang ke Malaysia.

Sudah tidak terkira jumlah kekejaman Komunis Malaya terutamanya sekitar Darurat 1960. Berapa ramai yang terbunuh, cacat dan hilang keluarga kerana Chin Peng mahu Malaya merdeka mengikut jalan negara ibundanya China iaitu melalui ideologi komunis.

Chin Peng mungkin lahir di Tanah Melayu namun beliau bukan rakyat Malaysia. Beliau tidak mengiktiraf kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 1957. Beliau melancarkan pemberontakan bersenjata ke atas negara ini. Ini bermakna beliau menolak persetujuan antara kaum ketika itu mengenai hak kewarganegaraan kaum pendatang dari China dan India.

Mengapa Chin Peng ingin pulang ke Malaysia ketika sebahagian besar generasi yang terseksa dengan ancaman komunis sehingga tahun 1980-an masih mengingati kekejaman kumpulannya?

Chin Peng hanya ingin memenuhi agenda yang belum terlaksana iaitu meletakkan peranan besar MPAJ (Malayan People Anti Japanese) dan PKM sebagai salah satu tunjang perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu.

Pemimpin kaum Cina yang begitu ghairah mahu Chin Peng dibenarkan pulang juga ingin mengambil kesempatan mengiktiraf perjuangan Chin Peng untuk membenarkan dakwaan bahawa orang Cina juga memainkan peranan besar memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.

Orang Cina di negara ini ingin menulis semula sejarah. Mereka tercari-cari ikon untuk menjustifikasikan sumbangan mereka dalam kemerdekaan negara bagi menolak peruntukan-peruntukan Perlembagaan semasa merdeka mengenai kedudukan orang Melayu, bumiputera, agama Islam dan raja-raja Melayu.

Selama ini mereka terpaksa menerima fasal-fasal dalam Perlembagaan tersebut kerana sejarah dengan jelas bahawa orang Melayu sahaja yang banyak mengorbankan jiwa raga menuntut kemerdekaan negara ini. Mereka tiada pilihan kerana semasa Tanah Melayu akan merdeka mereka masih dianggap kaum pendatang di bawah tanggungjawab dan kerakyatan British.

Justeru mereka mahu Chin Peng diiktiraf sebagai pejuang kemerdekaan.

Chin Peng bukan pejuang kemerdekaan. Beliau hanya memperjuangkan nasib kaum Cina di Tanah Melayu. Malah agenda Chin Peng lebih besar ialah meluaskan pengaruh Tanah Besar China di rantau Asia.

Anehnya, sudah ada Melayu generasi muda yang percaya manusia seperti Chin Peng ini pejuang kemerdekaan negara.

Chin Peng menentang Jepun bukan kerana penjajahan ke atas Tanah Melayu tetapi kerana jepun menyeksa orang Cina. Lebih besar agendanya ialah beliau menentang Jepun juga kerana Jepun adalah musuh Tanah Besar China. Kiblat Chin Peng dan Parti Komunis Malaya sentiasa ke Tanah Besar China.

Apabila tanah air ini merdeka, Chin Peng menolak kemerdekaan ini kerana beliau tidak mahu berketuakan orang Melayu. Beliau mahu Tanah Melayu merdeka mengikut acuan Tanah Besar China. Beliau bukan memperjuangan kemerdekaan tetapi memperjuangkan ideologi komunis untuk bertapak di negara ini. Lebih besar lagi beliau memperjuangkan kepentingan negara China.

Ideologi komunis ini juga beliau perjuangkan bukan kerana beliau percaya kepadanya tetapi kerana inilah ideologi Tanah Besar China, kiblat utama beliau. Jika di tanah nenek moyangnya ketika itu membawa Islam nescaya Chin Peng akan membawa perjuangan Islam.

Rundingan damai diadakan setelah Chin Peng sendiri melihat dalam dunia moden, Tanah Besar China sendiri sudah berubah dan tiada lagi sekutu-sekutu kuat seperti dahulu. Dengan kata lain, China sendiri tidak lagi mengamalkan sistem negara-negara sekutu seperti zaman Perang Dingin dahulu. Jadi tiada lagi kepentingan Tanah Besar China di Malaysia.

Apakah ini kita panggil rakyat Malaysia?

Mahkamah membuat keputusan tepat menolak permohonan pulang Ching Peng. Anehnya mengapa orang melayu seperti Raja Aziz Adruse sanggup menjadi Peguamnya dan Amir Muhammad dengan filem-filem mengangkat Komunis secara tersirat dan tersurat?

Kita boleh berkata Melayu seperti Rashid Maideen dan Abdullah CD terkeliru dengan perjuangan komunis malaya ketika itu dengan perjuangan menuntut kemerdekaan. Tapi bagi orang seperti Raja Aziz dan Amir Muhammad, sukar kita tafsirkan agenda mereka.

Jika orang Cina bersungguh-sungguh memperjuangkan isu Chin Peng kerana mencari ikon pejuang kemerdekaan negara, kita tertanya-tanya apa yang dicari oleh Raja Aziz dan Amir Muhammad? Wang, populariti dan kebencian kepada agenda perjuangan Melayu?

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PAS ..demi 1 undi sanggup londehkan agama dan menjual bangsa.

Kalu di bawak balik,suruh di buat homestay kat mb kelantan ..

Dal berkata...

Waktu perjuangan melawan gerakan Malayan Union, kaum Cina atau India tidak melibatkan diri.

Alasan mereka? Mereka bukan rakyat Tanah Melayu. Mereka lebih ingin menjadi rakyat Britain. Membantu Melayu menentang Malayan Union bercanggah dengan hasrat mereka.

Lain halnya bila dilihatnya British tidak ada pilihan melainkan menyerahkan kedaulatan kembali ka pangkuan anak watan. Tidak membantu Melayu menuntut kemerdekaan menjadikan mereka warga buangan selama-lama.

Inilah yang sentiasa mengundang kecurigaan sesetengah pihak terhadap sesetengah mereka. Hingga sekarang sudah diberi kerakyatan pun masih mengekalkan mentaliti kependatangan mereka. Malah mereka ini memperjuangkan Chin Peng the butcher of Malaya. DAP patut diChinPengkan.

Tanpa Nama berkata...

Orang Cina and India Malaysia terutamanya generasi ketiga, keempat tidak minta dilahirkan sebagai bangsa Cina dan India di Malaysia. Ini semuanya tertakluk kepada kuasa Allah. Kalaulah dapat dipilih, mereka mungkin pilih jadi Melayu dan mungkin Malaysia cuma akan ada Melayu.

shunsuke berkata...

yup,sememangnya sekarang melayu berkuasa.tp adakah melayu yg berkuasa sekarang menolong melayu yg lain?

Bro...kita dah lama leh lebih maju kalau mrk yg berkuasa sekarang ini mengunakan kuasa mereka dgn sebaik-baiknya..dgn amanah.

Bro...yg merempat,duduk rumah kotak,cari tin kotak besi buruk utk makan nasi semua tu org2 kita.

Tp bro...yg kaya tetap kaya,yg miskin tetap miskin...realiti!

Kwn2,rasuah,projek,komisyen didahulukan,Rakyat digula-gulakan

shunsuke berkata...

Perjuangan dan semangat korang aku respek.Cukup aku hormati.

Tapi sayang korang belum lagi nampak melayu yang berkuasa sekarang ni dah lakukan..

Tergelincir dlm perjuangan..

Terkambus dgn timbunan kekayaan,kesenangan,kekuasaan dll..


Mungkin satu hari nanti melayu yg berkuasa akan hilang kuasa dan meratap nak kan kuasa.Sedangkan apabila berkuasa lupa akan segalanya.

shunsuke berkata...

Cubalah bermula hari ini..

Bila baca paper,bacalah Utusan dan jgn lupa beli sekali Harakah.

Cuba jgn menonton berita RTM 1 ataupun Tv3.

Carilah sumber maklumat yg lain drpd web.

Dal berkata...

@ shunsuke;

maka itu kamu angkat mereka-mereka yang memperjuangkan chin peng untuk memegang kuasa?

maaflah. ramai melayu yang tak tergamak pun tersentuh dengan bayang-bayang Anuar walau panas terik bagaimana pun.

shunsuke berkata...

@Dal

salam bro..

Psl catatan saya sebelum ini sebenarnya bukan berkaitan chin peng

Tanpa Nama berkata...

shunsuke..
mcm nie lah.. melayu yg berkuasa sekarang dituduh dgn mcm2 tomahan. aku x nafikan ada keikhlafan/kesalahan yg ada dilakukan didalam segelintir melayu yg diberikan kuasa. namun tetap ada yg ikhlas untuk berjuang. andailah melayu yg berkuasa sekarang ini adalah tidak menolong melayu.. masakan dibuatnya uitm unvrsity ygkhas untuk melayu dan bumiputra ditubuhkan. sedangkan pembangkang yg baru saja diberikan allah untuk memeintah 1 negeri ini minta uitm dibuka kepada semua kaum. belum setahun lebih baru memerintah, dah nk buat mcm 2. kalau 50thn? mcm mana? aku sendiri melihat bangsa melayu ini memang x bolh tgk org 1 bangsa dgn nya berjaya, dapat duit byk. mcm2 tohmahan akan dilemparkan. sedangkan dia x tau betul atau x. just dgr dari mulut org atau pun dia bc artikel2 yg menghentam org 2. walhal bukti sahih x ada. tapi org melayu x kisah kalau org dr bangsa lain berjaya. tp kalau bangsa sendiri dia sngat2 iri hati.. mcm perihal ketam melayu n ketam cina.. kalau saudara ada bc lah..
tp apa yg saudara nk pilih, pilihlah... hak saudara untuk ada pandangan berbeda.. tp jikalau saudara melayu dan islam saudara tetap saudara sy x kira fahaman politik mcm mana. politik tetap politik namun kita tetap bangsa yg sama dan yg lebih penting agama islam. itu yg meyatukan hati kita sebagai melayu dan hamba allah kat muka bumi nie. negara malaysia , atau melayu ini hanya sini sahaja. selain nusantara ini, malaysia adalah sebuah negara melayu dan islam. cina dan india serta bagsa pendatang ini harus jgn lupa asal usul mereka. kita x minta mereka jadi hamba. bahkan mereka lebih kaya dari kita yang dianggap tuan oleh mereka ini. kita mintak mereka agar hormati kita dan agama islam di negara ini. insyallah akan aman damai..
wslm

zul hasrul zakaria
kg alor melong,
alor star kedah darul aman.

deg. in med. imaging uitm shah alam

Tanpa Nama berkata...

shunsuke..
mcm nie lah.. melayu yg berkuasa sekarang dituduh dgn mcm2 tomahan. aku x nafikan ada keikhlafan/kesalahan yg ada dilakukan didalam segelintir melayu yg diberikan kuasa. namun tetap ada yg ikhlas untuk berjuang. andailah melayu yg berkuasa sekarang ini adalah tidak menolong melayu.. masakan dibuatnya uitm unvrsity ygkhas untuk melayu dan bumiputra ditubuhkan. sedangkan pembangkang yg baru saja diberikan allah untuk memeintah 1 negeri ini minta uitm dibuka kepada semua kaum. belum setahun lebih baru memerintah, dah nk buat mcm 2. kalau 50thn? mcm mana? aku sendiri melihat bangsa melayu ini memang x bolh tgk org 1 bangsa dgn nya berjaya, dapat duit byk. mcm2 tohmahan akan dilemparkan. sedangkan dia x tau betul atau x. just dgr dari mulut org atau pun dia bc artikel2 yg menghentam org 2. walhal bukti sahih x ada. tapi org melayu x kisah kalau org dr bangsa lain berjaya. tp kalau bangsa sendiri dia sngat2 iri hati.. mcm perihal ketam melayu n ketam cina.. kalau saudara ada bc lah..
tp apa yg saudara nk pilih, pilihlah... hak saudara untuk ada pandangan berbeda.. tp jikalau saudara melayu dan islam saudara tetap saudara sy x kira fahaman politik mcm mana. politik tetap politik namun kita tetap bangsa yg sama dan yg lebih penting agama islam. itu yg meyatukan hati kita sebagai melayu dan hamba allah kat muka bumi nie. negara malaysia , atau melayu ini hanya sini sahaja. selain nusantara ini, malaysia adalah sebuah negara melayu dan islam. cina dan india serta bagsa pendatang ini harus jgn lupa asal usul mereka. kita x minta mereka jadi hamba. bahkan mereka lebih kaya dari kita yang dianggap tuan oleh mereka ini. kita mintak mereka agar hormati kita dan agama islam di negara ini. insyallah akan aman damai..
wslm

zul hasrul zakaria
kg alor melong,
alor star kedah darul aman.

deg. in med. imaging uitm shah alam