Ahad, 19 Ogos 2007

Puak Cauvanis Mengaku Komunis Pejuang Kemerdekaan?

Kalau dianalisa dengan teliti, agenda perjuangan kumpulan perkauman cauvanis terlalu jelas bagaikan "diberi betis, mintak peha".

Setelah lebih 50 tahun merdeka serta mereka dan keturunan mereka diterima menjadi rakyat, hampir semua isi kandung sosial kontrak dipersoalkan - Artikel 153; Kebumiputeraan orang Melayu; Agama Islam sebagai agama Persekutuan; Kedaulatan mahkamah Syariah; Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi; dan Kebudayaan Melayu Islam sebagai teras kebudayan Malaysia.

Jika usaha buku "May 13" untuk memutarbelit sejarah dianggap kurang ajar, beberapa tahun lepas komunis mengaku pejuang kemerdekaan. Setelah berdiam beberapa tahun selepas meletakkan senjata untuk berdamai, bekas-bekas pengganas komunis seperti Chin Peng, Abdullah C.D, Rashid Maidin, Suraini Abdullah dan Abu Samah membuat pengakuan sedemikian dalam buku-buku tulisan mereka.

Ada yang bersimpati dan bersetuju. Sokongan yang ketara adalah dari pejuang cauvanis kaum. Sanggup mereka rela menyokong pengganas yang telah membunuh dan memeras ugut ribuan rakyat. Sokongan ini bagaikan penderhakaan kepada raja dan negara. Ia juga penghinaan kepada pasukan keselamatan yang selama ini menggadai nyawa.

Dalam kita menyambut ulang tahun kemerdekaan ke 50, pembohongan sedemikian jangan sekali dibiarkan meluas. Tulisan Dato Mazlan Nordin, wartawan veteran dan konsultan ISIS, di Utusan Malaysia bertarikh Julai 23hb, 2007 berjodol
"Orang Melayu mula gerakan menentang penjajah, bukan PKM" disedut berikut:



Bagi seluruh warga Malaysia, ulang tahun kemerdekaan penuh erti dan berupa hari gemilang hingga abadi. Bagi Profesor Madya Collin Abraham pula The Finest Hour ialah termeterainya perjanjian damai antara kerajaan dan PKM serta kerajaan Thailand di Hatyai pada tahun 1989.

Antara yang menulis kata-kata pengantar ialah Tun Dr, Mahathir Mohamad. Lalu dicatat antara lainnya:
“PKM mendakwa bahawa mereka memperjuangkan kemerdekaan Malaya. Mungkin ada legitimasinya ketika British masih memerintah negara ini. Tetapi selepas kemerdekaan pada tahun 1957, dakwaan tersebut tiada erti. PKM berperang dengan ganas melawan Malaysia yang merdeka sebagaimana yang ganas dilakukannya terhadap Malaysia yang dijajah.”
Dalam ingatan pelbagai pihak ialah ucap selamat Mao Tse Tung, Pengerusi Parti Komunis China kepada Tuanku Abdul Rahman, Yang di-Pertuan Agong pertama pada 30 Ogos 1957. Beginilah bunyinya dalam bahasa Inggeris:
On happily learning of announcement of independence of the Federation of Malaya, I have the honor on behalf of Chinese people and in my own name to extend warm congratulations to Your Highness and the Malayan people, I wish prosperity to the Federation of Malaya and happiness to its people.”
Di samping itu, Perdana Menteri China, Chou En-Lai mengirim ucap selamat kepada Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman, seperti berikut:
On behalf of Government of People’s Republic of China, I have the honor to inform Your Excellency that the government of the People’s Republic of China has decided to give recognition to the Federation of Malaya. May the Malayan people obtain new achievements in building their country and a happy life. May the friendly relations between our two countries be daily strengthened and develop.”

Dianalisis oleh Abraham ialah sejarah perjuangan menentang penjajah mulai dari pencerobohan Portugis ke atas Melaka pada tahun 1492 dan penjajahan British mulai 1874. Bagi beliau, kedamaian tidak tercapai di Malaysia atas dulang perak tetapi hasil perjuangan kaum bumiputera dan kaum-kaum pendatang.

Kajian beliau mengiktiraf gerakan menentang penjajahan British mula dilakukan orang Melayu, bukan PKM.


Lalu dicatat pandangan Profesor Khoo Kay Kim:
Di antara pemberontakan orang Cina pimpinan PKM dan gerakan besar-besaran Melayu menentang kerajaan British, maka yang membawa akibat lebih serius ialah yang kedua. Yang pertama boleh dileburkan oleh British dengan apa jua cara kerana orang Cina kaum asing. Gerakan orang Melayu menentang pemerintahan British, manakala berlaku, meletakkan British dalam keadaan tidak boleh bertahan sama sekali.
Abraham juga menyebut pendirian tegas PKM yang penting sekali bahawa bahasa Melayu akan menjadi bahasa kebangsaan “Masyarakat sosialis demokrasi Malaya.” “Komitmennya yang mendalam kepada penggunaan bahasa Melayu mengejutkan para hadirin majlis perjanjian damai di Hatyai manakala Chin Peng berucap dalam bahasa Melayu dengan fasih.”

Chin Peng kemudian berikrar sebagai warga Malaysia untuk taat setia kepada Yang di-Pertuan Agong dan negara. Menurutnya lagi, PKM akan membubarkan pasukan-pasukannya yang bersenjata dan meleburkan kesemua senjata mereka demi membuktikan kejujuran menamatkan perjuangan senjata.


Juga dicatat oleh Abraham ialah penyertaan PKMM (Parti Kebangsaan Melayu Malaya) dengan UMNO dalam kenyataan mengenai lima sebabnya rancangan Malayan Union ditentang:

* Cara paksa MacMichael mendapatkan tandatangan raja-raja Melayu,
* Lucutnya kuasa politik raja-raja Melayu,
* Syarat-syarat begitu mudah untuk kaum asing mendapat kerakyatan,
* Cara tidak demokratik oleh British ke atas negeri-negeri Melayu,
* Pemisahan Singapura dari Malaya.
Juga disebut ialah peranan Rejimen ke-10 pada tahun 1949 yang mempunyai 400 orang ahli Melayu walaupun hanya 200 mempunyai senjata. Pada tahun 1954, PKM mendakwa menguasai 800 hingga 1,000 ahli Melayu.

Rakyat Malaysia tidak akan dapat bersatu sebagai satu masyarakat yang hidup aman dan makmur selagi keadilan dan kesaksamaan masyarakat tidak tercapai. Keadilan menuntut diletakkan sesuatu pada tempat dan haknya.

Selagi pemikiran mendahului kepentingan dan dominasi kaum mereka dengan apa cara, kepentingan yang komprehensif dan adil untuk bangsa Malaysia tidak dapat menjadi kenyataan.

Tiada ulasan: